Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow Jak na turbulenci?
Jak na turbulenci? PDF Tisk E-mail
Autor: Tomáš Zahrádka, 23. 02. 2006 (5888x shlédnuto)

turbulent.pngPokusím se pro začátek vysvětlit něco o chování vzduchu, pravděpodobně zdlouhavě, ale doufám, že to napomůže lepšímu pochopení věci.

Pro lepší názornost si představuj vzduch jako proud vody. Můžeš si to představit tak, jako kdybys letěl obrovskou řekou proti proudu a klesal od hladiny ke dnu. Při letu se se vzduchem děje v podstatě to samé, co s vodou v řece. Proud se v řece zrychluje, zpomaluje, výše či níže je rozdílný, stoupá, klesá, je stálý a plynulý a nebo se motá jak po bouračce. Dole u dna se pak odráží od kamenů a v místech se slabým proudem se může i ohřívat (pokud tam svítí sluníčko), stoupat a může tropit i různá zábavná alotria.

Nebezpečné situace jsou z toho tyto:

  • Proud není stabilní a prudce kolísá (vytváří turbulence).

Jak to vypadá si asi každý pamatuje, když si jako děcko hrál s hadicí, strčil ji do kyblíku s vodou. Pokud tam byl bordel pak radostně pozoroval, co to tropí, když trochu ubere či přidá tlak a jaký parádní bengál to je, když s kohoutkem začne pumpovat. To samé se děje i se vzduchem - bohužel, tam je ten bordel parašutista.

  • V proudu je překážka a odráží se od něčeho.

Také jste si zkoušeli hrát pod hladinou s proudem vody? Nastavit mu ruku a pozorovat, jak odražený proud vytváří v plovoucích věcičkách chaos a poklidně proplouvající, nic netušící, částečky vystřeluje do strany? Tak taková částečka jsi i ty, když letíš okolo budovy.

  • Proud je příliš silný.

Není třeba komentovat. Děje se to samé jako v kyblíku s vodou, když se ho snažíte hodně, ale hodně hodně rychle napustit (chtěl/a by ses tam vyskytnout?).

A nejvíce podceňované, ale neméně nebezpečné je

Letní bezvětří

Budu se teď ještě na chvilku držet toho kyblíku. Tohle pravděpodobně nikdo nezkoušel. Ale většině z nás přece jenom šlo o to, udělat nějaký ten bordel spíš, než o to, se něco dozvědět o dynamických pohybech v kapalinách a vzduchu. A tak vám nezbude, než použít fantazii. Je to poměrně vážná věc, tak si z toho nedělejte legraci. Představ si, že nějaký uličník natřel část dna na černo. Nechal hadici hadicí a šel nafukovat žáby na rybník. Co se asi začne dít v kyblíku? Nic? Ne. Pohyb se začne zpomalovat, ale tím to pro ty plovoucí věcičky ještě neskončilo. Právě naopak, zábava právě začíná. Tmavá plocha se začne ohřívat značně rychleji než ta nenatřená a ohřátá voda začne stoupat. Taková plovoucí věcička by si mohla říci - klídek, pohoda. Když se nebudu motat támhle nad tím, tak mám už pro dnešek klídek. Ale ouha, ještě to totiž není tak dávno, co uličník odešel a ještě se pohybující voda odnáší i tu ohřátou z tmavé části kyblíčku, jak byla roztočená. A tak se i nad nenatřenou částí kyblíčku "bezpečně" se vznášející částečky znovu ocitají na Matějské pouti.

Doufám, že teď už máte jasnou představu o tom, co s vámi může všechno vzduch natropit. Teď se pokusím vysvětlit, co to nedělá obecně, ale přímo s vámi.

Na obrázku je znázorněno, jaký odpor má při prostupování (letu) vzduchem vrchlík a tělo.

turb00.png

Vrátíme se tentokrát znovu k té řece:

Na obrázku je vidět, jak padák a tělo proplouvají klidným, stálým proudem. Z ničeho nic ale proud prudce zesílí a opře se do tvého těla a tvého padáku.

turb01.png

Co se děje? Poněvadž má proud stejnou sílu, ale tvůj padák má větší odpor než tvé tělo, padák zpomalí a ocitne se za tebou (tak, jako na dalším obrázku).

turb02.png

Tím se ovšem ještě více zpomalí, přestane klesat a dokonce může začít i stoupat (můžete si to v bezpečné výšce vyzkoušet - stáhnete prudce zadní popruhy). V této situaci je tedy bezpodmínečně nutné nechat řidičky tak, jak jsou!!! Stažení řidiček totiž ještě více zhorší situaci a následek může být i "vylití" padáku a další volný pád. Pokud by proud zůstal stejný, nic strašného by se v podstatě nestalo, padák by se vrátil nad vaši hlavu bez větších divočin. Ale pakliže se jedná o závan a proud stejně rychle jak zrychlil, tak i zpomalí. Stane se to, co je na následujícím obrázku:

turb03.png

Proč se to stalo?

Padák je za tebou. Proud polevil a tudíž už není nic, co by ho tam drželo (situace je tudíž úplně stejná, jako když stáhnete řidičky dolů a pak je jen tak pro legraci pustíte nahoru). Pocit lehkosti, jak vás to nakoplo, vás opouští a gravitace vás začne táhnout dolů a vaše váha začne táhnout vrchlík nad vás. Vrchlík se ale nad vaší hlavou nezastaví (setrvačnost je potvora) a pokračuje dál před vaši hlavu (kdo zkusil, ví, o čem mluvím, kdo nezkusil, ať zakusí - v bezpečné výšce). Kromě toho, že si můžete lépe prohlédnout váš vrchlík to má ještě jeden nepříjemný efekt. Čím lépe na svůj vrchlík vidíte, tím rychleji klesáte.

Ovšem setrvačnost není zase až taková potvora a zhoupne vaše tělo pod vrchlík:

turb04.png

Pokud máte dost výšky, nemusíte ničím ani pohnout a budete pokračovat dále v letu.

Vyzkoušejte si rychlejší zabrždění padáku s následným vypuštěním na plnu rychlost. Můžete použít jak řidičky, tak zadní popruhy, obojí vám poslouží k tomu, osvojit si pocity při zásahu rychlým proudem. Začněte nejdřív s pomalejšími pohyby a až budete mít jistotu, co váš padák dělá, přitvrdíte. Zatáhněte rychleji a rychleji vypusťte a vyzkoušejte si, jak padák reaguje, pokud znovu zatáhnete za řidičky. Dá vám to přesnou představu o chování vašeho padáku v takové situaci a asi sami už bez dalších rad budete schopni zhodnotit, co je dobré a co ne. Každopádně se ale vždy přesvědčete, že máte dostatek výšky na odhoz!

Co ale dělat, pokud už jste sakra blízko u země?

VARIANTA 1: Potrefilo tě to, už bys podrovnal/a.

Řešení: Pokud cítíš, že závan je silný, rozhodně nezačínej s podrovnáváním! Zatněte zuby a vydržte do té doby, než ucítíte, že padák je nad vaší hlavou a jakmile se začnete “nořit” čumákem dolů, začněte podrovnávat. Čím více jste nechali padák skočit před vás, tím rychleji budete muset podrovnat. A připravte se na tvrdší přistání. Podstata triku, jak přežít, je správně odhadnout situaci a správně odhadnout, jak moc je třeba přitahovat. Toto si musíte nabušit do hlavy a natrénovat vysoko nad zemí a nečekat s tím na poslední chvíli.

VARIANTA 2: Máte dost výšky.

Řešení: Nechte brzdy tak, jak jsou a pokud by bylo třeba, tak je použijte na lehké vytáhnutí padáku z klesání, pokud by to vypadalo, že se to samo nevybere. S brzdami v této situaci čekejte opravdu na poslední chvíli, jinak totiž ztratíte tolik potřebnou rychlost pro měkké přistání a v horším případě ztratíte s rychlostí i vztlak...




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >