Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow Když máte "podkovu"
Když máte "podkovu" PDF Tisk E-mail
Autor: Alexandr, 01. 08. 2007 (8091x shlédnuto)

PodkovaAutor: Emily Bump Girard
Parachutist, 07-99

Výška 2500 a ještě polovinu seskoku máte před sebou. A najednou pochopíte, že něco není v pořádku. Něco vás mlátí po noze. Ohlížíte se a s hrůzou poznáváte barvy svého vrchlíku. Padák se uvolnil z postroje a z kontejneru přesto, že jste ještě nic neudělali!

Máte podkovu. Do nárazu do země zbývá 35 sekund. Co máte dělat?

Už jenom při představě "podkovy" se většině parašutistů zvedá žaludek. Ale této závadě se dá předejít, když budete důkladně kontrolovat výstroj a patřičně provádět proceduru otevírání hlavního padáku. "Podkova" vznikne, pokud je hlavní padák je aktivován, ale jedna z jeho součásti se zachytí za vás nebo za výstroj. To může způsobit vážné problémy při otevírání záložního padáku, jelikož odhoz hlavního padáku nevede k jeho úplnému oddělení. Při tomhle typu závady existuje zvlášť velká šance, že se oba vrchlíky zamotají navzájem i v případě, že jste odhodili hlavní padák.

Existuji dva hlavní druhy této závady

  1. K prvnímu dochází v případě nechtěného otevření obalu padáku, což vede k uvolnění padáku z postroje a kontejneru. Výtažný padáček přitom zůstává v kapsičce. Zpravidla k tomuto druhu podkovy dochází výše, než je běžná výška otevření.
  2. Druhý typ "podkovy" se stává při otevření hlavního padáku, když se nějaká jeho část zachytí za parašutistu nebo jeho výstroj. Existuje hodně scénářů, které vedou k tomuto typu podkovy:
  • lemovka výtažného padáčku se omotá kolem ruky/nohy parašutisty - šňůry se zachytí za háčky na botách nebo fotoaparát či videokameru
  • vrchlík se zachytí za doplňkovou výstroj při propagačních seskocích – vlajku nebo dýmovnici
  • výtažný padáček při otevírání projde skrze součásti kombinézy (většinou kameramanské)
  • překroucený nožní popruh přitlačí výtažný padáček (v případě kapsičky výtažného padáčku na nožním popruhu).

Veškeré tyto situace se většinou stávají ve výšce otevření a jsou velice nepříjemné. Většině z nich ale můžete předejít na zemi, dlouho před výskokem z letadla.

Co máte dělat?

Když bojujete s "podkovou", čas a výška se ztrácejí jako písek mezi prsty. Panický strach při pohledu na masakr, který se odehrává nad vaši hlavou a který nejste schopni odhodit vás může naprosto pohltit. Musíte se dát dohromady, vzmužit se a pracovat na řešení problému.

V prvním případě, když výtažný padáček není vyhozený, zkuste dvakrát - v případě, že to dovoluje výška - vyhodit ho do proudu vzduchu. Když se vám to podaří, nejspíš stejně nebudete mít nad sebou funkční vrchlík, ale alespoň z toho budete mít jednodušší částečnou závadu. Odhoďte a otevírejte záložní padák.

V případě, že se kapsička výtažného padáčku nachází na spodní straně postroje, bude složitější pucku najít. Výtažný padáček bývá na svém místě, pokud jsou chlopně postroje zavřené a postroj není prázdný. Ale v případě, že kontejner není v postroji, kapsička výtažného padáčku vlaje v turbulencích společně s dolní chlopní postroje. Když to dovoluje výška, zkuste najít míček či pucku výtažného padáčku, ale nezapomeňte se a nepřehánějte to s časem. Pamatujte, že toto je rychlostní závada a máte jen několik vteřin.

Pokud se vám nepodařilo vyhodit výtažný padáček, odhazujte a otevírejte záložák. Odhoz uvolní volné konce a možná povede i k vytrhnutí výtažného padáčku. I když výtažný padáček zůstane v kapsičce, volné konce, které odletí do strany, uvolní prostor pro vystřelení padáčku (gaučáku) záložního padáku.

V druhé situaci – zachycení – ihned odhoďte. Pamatujte – problém vznikl ve výšce otevření. Možná nebudete mít čas na jeho řešení a ztratíte spoustu času a výšky. Odhazujte a otevírejte záložák. I když se výtažný padáček a lemovka záložáku zachytí za zmuchlaný hlavní padák, máte šanci na funkční záložák. Jde o to, že kontejner záložního padáku se uvolní - není spojený s vrchlíkem. Při aktivaci záložáku výtažný padáček a lemovka s kontejnerem po otevření vrchlíku odlétnou, proto i kdyby se zachytili v hlavním padáku, záložní se může otevřít "čistě".

Podkova

Očka a trny

Aby jste předešli předčasnému otevření chlopní hlavního padáku, stačí pozorně hlídat stav části padákové výstroje, která se hlídá nejjednodušeji – zavíracího očka hlavního padáku. Zavírací očko a trn – to jsou dvě hlavní součástky, které drží hlavní padák na svém místě do chvíle, kdy jej použijete.

Zavírací očko musí mít odpovídající délku, aby pevně přitlačovalo trn k okrajům průchodky na chlopni. Pokud při balení můžete povytáhnout očko více, než 1,2 cm nad průchodku poslední chlopně, je ho potřeba zkrátit. Očko, které se používá v chladném prosinci se musí lišit od očka, které se používá během horkého července. Teplota a vlhkost ovlivňují velikost zabaleného vrchlíku a očko je potřeba zkracovat nebo prodlužovat. Po probuzení z mezisezónního spánku dolaďte velikost očka. Vyměnili jste hlavní padák za menší, lépe vám jde balení – dolaďte délku očka.

Opotřebované očko číhá na "podkovu". Očka jsou levná a lehce se vyrábí. Zpravidla, když očko vypadá opotřebované z 10 % - vyměňte ho.

Dalším viníkem se může stát trn, který se povytáhl v letadle. Kontrola trnu hlavního (a záložního) padáku před seskokem je rozumná praxe. Hodně parašutistů kontroluje výstroj před nástupem do letadla. Bylo by ještě lepší kontrolovat trn před výskokem. Když je letadlo přeplněné a museli jste se pohybovat v jeho trupu – zopakujte kontrolu. Zabere to jen několik vteřin ale předejdete velkému množství nepříjemností ve vzduchu.

Ve stabilní horizontální poloze

Proto, aby jste se vyhnuli "podkově" druhého typu, budete potřebovat určité praktické znalosti. Všechny tyto znalosti patří k základním znalostem a schopnostem v tomto sportu.

Už od prvních seskoků vás instruktor upozorňoval na správnou polohu těla při otevření – "ve stabilní horizontální poloze". O co přesně jde?

Při otevírání musíte být prohnuti (bedra dopředu), nohy roztažené, musíte padat ve vodorovné poloze a vidět horizont. Toto se nazývá "stabilní horizontální poloha", kterou je potřeba udržet v průběhu celého otevírání.

Kromě toho bych chtěl upozornit na to, že otevření ve správné výšce je důležitější, než otevření ve stabilní poloze. Otevření v nestabilní poloze jen zřídka vede k nežádoucím důsledkům. Stále pracujte na zlepšení techniky volného pádu.

Dalším způsobem předcházení zachycení a "podkovy", je razantní chování při házení výtažného padáčku. Když uchopíte pucku, odhoďte výtažný padáček do proudu vzduchu co nejdále od sebe. Nesmíte jej odstrkovat nebo pouštět do vzduchu jakkoli, může to vést k tomu, že se lemovka omotá okolo ruky. Chovejte se k výtažnému padáčku jako k nebezpečné výbušnině a odhoďte ho co nejdále od sebe. A on správně splní svůj úkol.

Vždy v krizové situaci používejte ten samý postup pro otevírání. Když jste zvyklí se dívat na pucku před tím, než ji uchopíte, tak se na ni podívejte. Když ne, nedělejte to. Buďte důslední. Pak budete mít menší šanci ztratit stabilitu při hledání výtažného padáčku.

Když budete skákat z nějakou novou výstrojí – kombinézou, nebo demonstračním vybyvením – proveďte jeho detailní prohlídku. Mnohem jednodušší je odstranit poruchy na zemi, než pak ve vzduchu. Zkušení parašutisté používají druhý pár očí – například instruktora nebo riggera - pro vyzkoušení výstroje před seskokem.

Několik všeobecných poznámek ohledně toho, jak se vyhnout zachycení.

Neobouvejte se do bot s háčky, buďte opatrní s fotoaparáty/videokamerami a jejich součástmi, které mohou "zachytit" šňůru při otevírání, při balení dávejte pozor aby se šňůry nedostaly do zóny zavíracího očka (ne všechny kontejnery jsou k tomu náchylné).

Ve složité situaci

Nikdo z nás se nechce dostat do "odhozové" situace, ale "podkově" se musíte vyhýbat za každou cenu. Je to nepříjemná závada, která může skončit špatně i přesto, že jste všechno udělali správně. Závadám se dá předejít pomocí důsledného dodržování bezpečnostních pravidel.

Když už se to stalo, spolehněte se na natrénované chování v neobvyklých situacích. Odhoz a otevření záložního padáku zachránilo hodně parašutistů, kteří se dostali do - zdánlivě - beznadějných situací.

Předcházející kroky jsou nejlepším způsobem jak se vyhnout "podkově".
Trénink a rozumné chování s chladnou hlavou jsou nejlepším způsobem pro přežití při její vzniku.

 




  Komentáře (21)
RSS komentáře
 1 Přidal wiky website, 01. 08. 2007 13:21
dobrý článek... ;)
 2 Přidal Stanislav, 01. 08. 2007 15:02
Díky za poučný článek :)
 3 Přidal Slim Jim, 01. 08. 2007 15:14
Moc díky za podobné články, jsou velmi užitečné!
 4 Přidal Hanka, 02. 08. 2007 13:09
na tohle sedí citát od Hlaváčka, který máme v myšlence dne: Jakkoliv se všeobecně soudí, že podkovy přinášejí štěstí, v parašutismu toto neplatí. :)
 5 Přidal Save77, 02. 08. 2007 16:04
Výtažný padáček-nebezpečná výbušnina. To si budu pamatovat! :)
 6 Přidal farki, 03. 08. 2007 19:13
a jsem zase chytřejší, děkuji...:-)
 7 Přidal Análek, 05. 08. 2007 20:40
"I když se výtažný padáček a lemovka záložáku zachytí za zmuchlaný hlavní padák, máte šanci na funkční záložák." 
Tak tahle citace se mi fakt nelibi. Kdyz se ti lemovka zalozaku omota kolem vlajicich snur od hlavniho padaku tak jsi ztraceny. 
Co takhle odhodit, rozpojit trikrouzkovy system a pak teprve otvirat zalozak. Zda se mi to jako lepsi reseni nez rovnou otvirat zalozak do neceho o cem nevim jestli tam vubec projde.
 8 Přidal Gondo website, 06. 08. 2007 08:20
To Análek: Co takhle odhodit, rozpojit trikrouzkovy system a pak teprve otvirat zalozak. 
Takhle to tam bylo myšleno. Je tam napsáno: "Odhazujte a otevírejte záložák." Myšlenka byla taková, že i když se HP nezbavíš docela, protože za tebou vlaje za lemovku výtažného padáčku, tak přesto máš šanci na dobré otevření ZP. Rozhodně je lepší to zkusit, než se příliš dlouho snažit o úplné zbavení se HP, kterého se ti stejně asi zbavit nepodaří. Pokud k závadě dojde v běžné výšce otevírání, tak moc času není.
 9 Přidal Wolfíček, 06. 08. 2007 12:43
Velmi zajímavé a poučné. Jen tam chybí ještě ta možnost, že vlivem malého tahu se tříkroužkový systém nerozpojí úplně a je třeba za volné konce trhnout.  
 
Brrr běhají mi záda po mrazu jak jen si na to vzpomenu. :)
 10 Přidal moznoskakac, 06. 08. 2007 13:14
Uz sa niekto z vas stretol s touto milou zavadou.Niekde som cital ze v parasutizme uz snat ani neexistuje nevyriesitelna zavada ale toto sa zda hodne na hovno. Mozno by to chcelo pre istotu pokrit letiskovu plochu velkou kopou sena.
 11 Přidal Análek, 07. 08. 2007 08:30
To Gondo: Ale ja mel na mysli rucne rozpojit trikrouzkovy system protoze kdyz odhodis tak ti u podkovy volne konce sami neodletnu jelikoz je nema co vytahnout ze. Radsi bych to resil takhle nez riskovat ze mi volne konce vleti do otvirajiciho se zalozaku ktery je moje posledni sance tak proc si ji jeste snizovat. Skacu s pristrojem takze ten mi to tam bez milosti otevre tak jako tak tak proc se toho nezkusit zbavit.
 12 Přidal Hanka, 07. 08. 2007 10:25
Analek: vzdyt v poradku, kdyz mas cas, tak to rucne rozpoj. U vysokorychlostni zavady, pokud otviras v 900 metrech - tam mas casu :p Treba stihnes i rozsroubovat mailonku u RSL (resp. student);)  
Jinak OK, i na vyukovem videu se zavadami muzeme videt, jak parasutista rucne rozpojuje trikrouzkovy system. Jenze ten tu zavadu nemusel resit v 900 metrech nad zemi. Presne vedel dopredu, co tam bude mit za zavadu, vedel, jak ji ma vyresit a mel na to "hromadu casu". A stejne mu to trvalo ted nevim kolik - 20 vterin? Mozna vic, uz si to nepamatuju, musela bych se podivat. 
S tim pristrojem to je zajimavy - vzdycky mne ucili nespolehat se na pristroj, ale fakt je, ze nez otevrit ZP do necistyho, pokud mam pristroj, stalo by asi za to bojovat az do vystreleni AAD o zbaveni se toho srotu nad hlavou.  
Ale nevim, osobne bych radeji na Cypres nespolehala. Uz jenom proto, ze nemam predstavu o padove rychlosti a bylo by blby jit az na podlahu kvuli absolutni duvere v to, ze pristroj "bez milosti" otevre zalozak.
 13 Přidal Lojzek, 07. 08. 2007 11:05
Analek: Skacu s pristrojem takze ten mi to tam bez milosti otevre tak jako tak tak proc se toho nezkusit zbavit. No to snad nemyslis vazne? Spolehat se na AAD, ktere Ti vystreli zalozak 225 metru nad zemi, v dobe kdy nebudes v idealni poloze, nebot budes neco "resit" je cesta do hrobu.
 14 Přidal Análek, 07. 08. 2007 12:42
To Lojzek a Hanka: Ja jsem nepsal ze na nej budu spolehat. Pouze to jen ze bych se snazil zbavit se toho bordelu nez do toho otevru zalozak. 
Skacu s pristrojem ne proto ze bych na nej spolehal a v pripade zavady na cekal ale proto ze v pripade nejakeho maleru kdy ja neotevru zalozku sam (zkolabuju atd.) mi ho stejne otevre. Dam ti jiny priklad tedy spise otazku. Kdyz budes mit po odhozu vrchliku chycene snury nebo popruh treba za kameru nebo fotak tak taky do toho rovnou otevres zalozak nebo se budes snazit se toho bordelu nejdriv zbavit? 
A co se tyka te idelani polohy tak se ti taky muze stat ze ji mit nebudes ikdyz budes otvirat sam zalozak. Zeoptej se Prochora az ho uvidis.
 15 Přidal Hanka, 07. 08. 2007 14:00
k Tvemu dotazu: budu se samozrejme snazit te kamery zbavit. Coz pokud mas vybavenou kameramanskou prilbu odhozem muze byt otazka velmi kratke chvile. Ale porad mi neni jasne, proc bych mela cekat az na AAD.  
Jinak uznavam, ze to muze byt sporne. Pisu si uz 5 let s klukem ze Svajcu, co ho vloni AAD zachranilo. Jeho video je nekde na skydivingmovies. Snury se mu zachytily za zamerovac, prilba nebyla vybavena odhozem. Odhodil padak (ktery samozrejme neodletel), bojoval s prilbou a snazil se rozepnout pasek pod bradou, nakonec se mu to podarilo a v momente, kdy chtel vytrhnout uvolnovac zalozniho padaku, aktivoval se Cypres. Takze v tomhle konkretnim pripade si tim mozna zachranil zivot, protoze se na posledni chvili zbavil te prilby s vrchlikem a zalozak sel diky tomu do cistyho.  
 
Ale nebudu z toho delat zaver, ze je lepsi cekat na AAD a do posledni chvile bojovat o cisty prostor za mnou. Spis z toho plyne ponauceni - mit zamerovac na tech "umelohmotnych" sroubech, co se pripadne urvou a mit prilbu vybavenou odhozem.
 16 Přidal Hanka, 07. 08. 2007 14:09
Tak pardon, oprava, vyhledala jsem si jeho prispevek na skydivingmovies a on vubec neodhodil. Coz nic nemeni na tom, ze si dokazu vyse popsanou situaci predstavit. 
Jinak pro zajimavost sem stejne hodim link
 17 Přidal Análek, 07. 08. 2007 14:29
To Hanka: Dobre napsala jsi to asi trochu srozumitelneji nez ja. Presne takove pripady Hanko jsem mel na mysli. 
Nepsal jsem ze cekam nebo mas cekat na AAD. Ale pokud resis situaci a pak to nakonec za tebe vyresi AAD je neco jineho nez odhodit a cekat na AAD.
 18 Přidal Hanka, 07. 08. 2007 14:35
Analek: OK :)
 19 Přidal Save77, 07. 08. 2007 18:05
To video, respektive toho parašutistu, bych potřebovala vidět blíž. Vidím úplný prd co tam dělá.Sice si to člověk může přečíst co dělat má, ale...... :upset
 20 Přidal Hanka, 07. 08. 2007 18:50
Save, ktereho myslis? Toho v instruktaznim videu se zavadami?
 21 Přidal Save77, 07. 08. 2007 19:21
Myslím toho v tomto článku.

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >