Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow KRAJNÍ MEZE aneb rizika v parašutismu 5/8 (Závady)
KRAJNÍ MEZE aneb rizika v parašutismu 5/8 (Závady) PDF Tisk E-mail
Autor: Wiky, 15. 05. 2006 (6215x shlédnuto)

a) “Totální závada” – padák se neotevře

Překvapivě je běžnou závadou. Dbejte na své vybavení a buďte pečliví především při zavírání a a balení.

b) Padáček ve vleku

Špatně vedená lemovka výtažného padáčku může způsobit, že nevytáhne padáček trn a špatně odkolabovaný padáček nemusí mít sílu vytáhnout kontejner s vrchlíkem. Padáček ve vleku má velkou tendenci zamotat se následně se záložákem. Kontrolujte padáček, lemovku, odkolabování, uzavření obalu a trn před každým seskokem!

c) Zablokovaný kontejner

Další vysokorychlostní závada, která nezaručí vyčištění prostoru před otevřením záložního padáku. Kontrolujte výtažný padáček a uložení šňůr!

d) Podkova

Zachycení nějaké části padáku na těle či postroji parašutisty může zkomplikovat otevření hlavního padáku a nebo případné řešení závady a otevření záložního padáku. Tato situace může vzniknout nestabilní polohou, zachycením šňůr v uzavíracím očku nebo o kameru. Podkova zvyšuje riziko zamotání obou vrchlíků do sebe. Noční můra.

e) Rotace na padáku

Jednou z nejčastějších příznaků závady je rychlá rotace. Může být způsobena přetrhnutou šňůrou, šňůrou přes vrchlík, zamotanými šňůrami či jiným poškozením vrchlíku. Výkonné padáky se mohou octnout v rotaci i díky několika závitům. Řešení této závady vyžaduje opatrnost a zároveň rychlost. Čím větší rotace, tím je míra bezpečného vyřešení závady nižší. Lze očekávat tvrdé otevření záložního padáku. Dávejte si hlavně pozor na stav šňůr, tření a umístění. Během balení si šňůry hlídejte, eliminujete tím riziko rotace a tím vice předejdete otvírání záložáku.

f) Závity

Pokud je dostatek času a není závitů mnoho, vyřešení závitů je otázkou chvilky. Málokdo však ví, že závity si můžete způsobit i na otevřeném padáku během řízení padáku a prováděním rychlých otáček a spirál. Pokud děláte otáčky rychlejší a při velkém zatížením , mohou se vám závity objevit. Je to nebezpečné, pokud se vám udělají ve velmi malé nížce. Najednou se octnete v situaci, kde budete rozhodovat, zda odhodit nebo se snažit spirály rozmotat a zda to všechno ještě stihnete před dopadem.

g) Vrchlík čelem vzad

Někteří nezkušení skokani mohou experimentovat s připnutím volných konců a může se jim podařit, že připnou vrchlík čelem vzad. Nezkoušejte přistát na takovém padáku, riziko zranění je příliš velké. Jakékoliv zásahy do vašeho vybavení nechejte na starosti zkušeným riggerům nebo si ho nechte alespoň zkontrolovat.

h) Šňůra přes vrchlík

Pokud se vám po otevření objeví šňůra přes vrchlík je velmi pravděpodobné, že padák rotuje. A nemusíme připomínat, že rotující padák nese s sebou riziko ztíženého odhozu a nestabilní otevření záložního padáku. V této situaci doporučujeme rozvahu při odhozu a snažte se před aktivací ZP udržet stabilní prsní polohu a k odhozu používejte obě ruce, pokud nemáte dostatek síly. Samozřejmě opět rozhoduje výška, ve které jste! Prevencí je pečlivé balení a uložení šňůr.

i) Zamotané šňůry

Různé uzly a jiné zamotání šňůr do sebe mohou vyvolat rotaci se stejným potenciálem nebezpečí jako je tomu u šňůry přes vrchlík.

j) Několik závitů

Při špatné poloze u otevírání roste i možnost vzniku závitů, které mohou vyvolat v závislosti na velikosti vrchlíku i rotaci a tím i zvýšené riziko znemožnění odhozu. To není neobvyklé. Stabilní poloha, ruce ve správné poloze při otvírání je asi nejlepší způsob, jak se závitům vyvarovat, resp. eliminovat riziko.

k) Poškození padáku

Poškozený vrchlík, přetrhnuté šňůry nebo volné konce mohou vést k špatnému otevření. Může dojít k poškození spřaženého odhozu a tím se zvyšuje riziko zamotání obou vrchlíků.

l) Utržené řídící šňůry

Přetržené řídící šňůry brání normálnímu režimu řízení otevřeného padáku. Nevylučuje to však přistání. Padák s přetrženými šňůrami by měl být však pilotován jen v případě, že parašutista prostě ví, co dělá a zvládne řízení přes zadní volné konce. V každém případě při řízení za zadní konce buďte opatrní a vyzkoušejte si v dostatečné výšce v řízení za volné konce všechny režimy, aby vás před přistáním nic nepřekvapilo.

m) Závada na záložním padáku

Může se stat, že se rezerva otevře se závity a začne rotovat. V tomto případě jedinou volbou, kterou máte, je odkopat se a získat kontrolu nad záložákem jak jen nejdřív to bude možné. V případě šňůry přes vrchlík nebo zamotání šňůr neexistuje jiná možnost, než se toho zbavit přeříznutím šňůry nebo snahou rozmotat uzel. V případě, že nedochází k rotaci a přesto nedokážeme odstranit závadu na záložáku, řídíme padák v přímém směru a snažíme se nezasahovat do řízení. Radou může být, že je lepší používat záložák dostatečně velký k tomu letět přímo i se závity a přistát tak bezpečně.

n) Otevření obou vrchlíků současně

Oba vrchlíky (hlavní i záložní) se mohou otevřít současně, pokud otevřete hlavní na hranici aktivace AAD (to se spustí a otevře současně i záložní padák). Dále to může být způsobeno špatným RSL, zavíracím očkem u záložáku, zavíracím očkem nebo uvolněnou klikou či nechtěným přímým ručním otevřením záložního padáku.

Pokud mate velký padák (studentské typy), tak dva vrchlíky vedle sebe mohou vedle sebe “fungovat” bezpečně, obvzláště, pokud jsou v bi-plane. Výkonné (rychlé) padáky - tento stav může znamenat problém.

Odhoz z bi-plane může vyvolat zamotání obou vrchlíku do sebe. Pokud chcete odhodit, ujistěte se, že záložní padák je plně otevřený a funkční a že je tam dostatečný prostor, aby nedošlo k zamotání odlétávajícího HP. Pokud však oba vrchlíky jsou v pozici downplane (náběžné hrany směrem k zemi) – odhoďte okamžitě.

Pokud se hlavní otevře dřív, nebude dostatečná síla k otevření zálohy – to může vest k závitům a nebo k zamotání, které nepůjde odstranit. Neodhazujte. Leťte a přistaňte, jak nejlépe budete moci.




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >