Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow KRAJNÍ MEZE aneb rizika v parašutismu 8/8 (Přistání)
KRAJNÍ MEZE aneb rizika v parašutismu 8/8 (Přistání) PDF Tisk E-mail
Autor: Wiky, 27. 05. 2006 (5718x shlédnuto)

a) Nízké otáčky

Provádění nízkých otáček je hlavní příčinou řady parašutistických zranění. Narychlování padáku před přistáním a swoopování je oblíbenou činností mezi zkušenými skokany. Pokud uděláte chybu, může to být chyba poslední. Bohužel, řada nezkušených skydiverů se o tento manévr pokouší, aniž by měli dostatek znalostí a zkušeností. Pokud chcete swoopovat, měli byste:
  • počkat, dokud nemáte zkušenosti,
  • mít řadu instrukcí a znáte názory zkušených parašutistů,
  • zkoušet to ze začátku pomalu s malými otáčkami a velkými padáky,
  • být připraven riskovat svůj život pro pár sekund vzrušení.

b) Zahozená výsadka

Návrat ze zahozené výsadky je klasickou příčinou chyb při přistání. Špatné vysazení je příčinou omezeného rozhodování, jak přistát. Velmi často dochází k nízkým otáčkám, přistáním v turbolenci a nebo srážkám s překážkami. Každý parašutista je povinen mít v těchto případech “vlastní” plán. Pokud jste zahozeni a přistáváte do neznámého prostředí, vždy v dostatečném předstihu hledejte vhodnou plochu k přistání a udělejte si rozpočet. Čím dříve, tím lépe. Nepodceňujte situaci a především dbejte na svou bezpečnost a odpusťe si pro jednou nízké otáčky a pokusy o swoopování.

c) Přetažení při přistání

Přetažení padáku při přistání může vést k tvrdému přistání. Týká se to především vysoce zatížených padáků a padáků s elipsovitým vrchlíkem. Přetažením se ztratí dopředná rychlost, vrchlík ztratí vztlak a propadne se dolů. Čím výše přetáhneme, tím větší hloubkou propadneme na zem. Měli byste na svém padáku znát “bod přetažení” a zkoušet si přebrždění v dostatečně velké výšce. V každém případě vždy buďte připraveni na provedení parakotoulu.

d) Přízemní vítr

Je chybou, pokud ignorujete větrný rukáv a směry letu před seskokem a vystavujete se riziku špatného přistání v závislosti na směru přízemního větru. Kontrolujte si směr větru ještě před vstupem do letadla a udělejte si rozpočet v závislosti na jeho síle a ze kterého směru budete přistávat. Po otevření padáku proveďte opět kontrolu větru na větrném rukávu. Vždy je směrodatný. Pokud na letištní ploše fungují ukazatelé (šipky) směru přistání, vždy se ubezpečte, že ukazuje v tom směru, jako fouká vítr dle větrného rukávu. Pamatujte si, že směr přistání musí vám být známý dopředu, nestanovujte si ho v poslední zatáčce...

e) Překážky

Srážka s budovami, stromy, elektrickým vedením a jinými velkými a těžkými objekty může být příčinou velmi těžkého zranění. Špatný odhad, zahozená výsadka, neznámá přistávací plocha, silný vítr – to jsou příčiny srážek s předměty na ploše. Vždy a neustále mějte rozpočet přistání a předběžný odhad, kde přistanete. Hlídejte si prostor okolo sebe a vždy si pro své manévry nechávejte dostatečný volný prostor.

f) Turbolence

Turbolence mohou způsobit velké problémy, kdy může těsně před přistáním dojít ke “sklapnutí” vrchlíku a tím způsobit vážné zranění při přistání. Vzduchové bubliny za horkého počasí jsou v tomto směru také nebezpečné, protože výrazně v daném okamžiku ovlivní letové vlastnosti vrchlíku. Velmi pečlivě přemýšlejte, zda opravdu chcete skákat za velkých veder nebo naopak silného větru nebo za větru, jehož směr umožňuje pouze přistání proti velkým překážkám, za kterými se může turbolence vytvořit. Opravdu to za to stojí?

g) Kolize s diváky

Přistávající parašutista má rychlost, která může zabíjet. Z těchto důvodů má řada dropzón různé restrikce a omezení, kde se smí pohybovat diváci a kde smí parašutisté přistávat. Obě strany by tyto hranice měli respektovat. Pokud jste přistáli a odcházíte na balírnu, hlídejte si ostatní přistávající, abyste jim nezavazeli a neblokovali dráhu. Po přistání si vždy sundejte přilbu, abyste náhodou něco nepřeslechli a vnímali jste líp své okolí.

Až si přinesete padák na balírnu, pak si můžete říct, že máte seskok za sebou a pokud je to v ten den poslední seskok, tak si klidně dejte panáka nebo pivo...

Tím náš miniseriál končí. Přejeme krásné seskoky a po každém seskoku bezproblémový návrat na balírnu...

CHRST, přátelé!




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >