Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow Po volném pádu
Po volném pádu PDF Tisk E-mail
Autor: Hanka, 05. 02. 2006 (6991x shlédnuto)

volný překlad ze “Student Skydiving Handbook, chapter 5″

Existují dva způsoby, jak ukončit volný pád – buď otevřít padák nebo nikoliv. Nikdo ho nechce ukončit tím druhým způsobem. Statistiky ukazují, že drtivá většina smrtelných úrazů je v důsledku toho, že skokan nepoužil funkční padák včas. Proč se to stává?

Abyste otevřeli bezpečně padák, musíte znát dvě věci: kdy a jak. „Kdy“ bylo diskutováno v předešlé kapitole. Uvědomění si výšky je zásadní věc a ztráta povědomí o výšce je život ohrožující situace. Celá situace je o to horší, když skokan ztrácející rychle výšku je neznalý vybavení, které používá a má potíže s otevřením padáku. Přidáte-li k nízkému otevírání a neznalosti vybavení možnost závady, máte dokonalé předpoklady pro pohromu. Proto musíte vždy sledovat Vaši výšku a před tím, než nastoupíte do letadla, se dokonale seznámit s Vaším vybavením.

Sportovní padák (v parašutistickém žargonu nazývaný rig) je velmi jednoduchý stroj. Musí obsahovat dva padáky – hlavní a záložní. Komponenty musí být testovány, tzn. že odpovídají technickým normám, které představují náročné výrobní a zkušební testy. Všechny padáky se nosí na zádech a skládají se z podobných součástí. Padák se skládá ze systému pro otevření (výtažný padáček, lemovka a kontejner), vrchlíku, nosných šňůr, řídících šňůr, popruhů a postroje. Otevření začíná okamžikem otevření obalu postroje a výtažný padáček se naplní vzduchem. Výtažný padáček může být zabalen uvnitř postroje (všechny záložní a studentské hlavní padáky) nebo do kapsičky na spodku postroje, ze které jsou vytaženy rukou (což upřednostňuje většina zkušených skokanů). Výtažný padáček se chová jako kotva, zatímco skokan pokračuje v pádu. Kontejner, ve kterém je složený padák, je vytažen z postroje. Nosné šňůry, pečlivě uložené na vnějšku kontejneru, jsou vytahovány ven, dokud nejsou plně nataženy. Kontejner se potom otevře a vrchlík jde ven. Jak se kanály plní vzduchem, vrchlík se okamžitě nafukuje. Nafukování je zpomaleno sliderem, který brání příliš rychlému otevírání. Obvykle trvá tři až pět vteřin od odhození výtažného padáčku do plného nafouknutí vrchlíku.

Během let se vývoj padáků vyvinul k pozoruhodnému stupni. Ve skutečnosti padáky typu křídlo nemají žádný problém spojený s jejich designem. Teoreticky, při správném balení a stabilním otevírání, pokud nejsou problémy s materiálem, křídla nemohou mít závadu. Nicméně nežijeme v dokonalém světě a závady se dějí dost často na to, aby žádný rozumný člověk neskákal úmyslně bez záložního padáku. Poměr závad ve sportovním parašutismu je okolo jedné na tisíc otevření. Skoro všem se dá předejít.

Seznam možných závad je dlouhý, ale všechno, co potřebujete vědět je, že každý padák musí mít dvě vlastnosti. Musí být otevřený a musí se na něm dát bezpečně přistát. V ostatních případech se jedná o závadu. První vlastnost poznáte na první pohled. Tu druhou, pokud máte pochybnost, poznáte kontrolou. Pokud máte závadu, použijte záložní padák. Na studentských padácích představuje otevření záložního padáku dvě funkce. Nejprve je z postroje uvolněn hlavní padák a potom je otevřen obal záložního padáku, čímž začne proces jeho otevírání. Každopádně otevření hlavního a záložního padáku probíhá stejně až na to, že tyto padáky mohou být různých velikostí.

Většina padáků užívaných zkušenými skokany má různé uvolňovače pro každou funkci při řešení závad, takže než postoupíte k užívání vlastního vybavení, musíte projít určitým zacvičením. Ve Skydive Arizona používáme jenom záložní padáky typu křídlo. Pokud pojedete na jiné letiště, ujistěte se, že jste vycvičeni na užívání jejich vybavení a zjistěte si, zda jejich záložní padáky jsou křídla nebo kulaté. Na kulaté záložní padáky potřebujete zvláštní zacvičení.

První věc jak zabránit závadě je jednoduchá: neopouštějte letadlo, když už závadu máte. To znamená, že byste vždy měli mít vybavení zkontrolované někým, kdo je znalý věci a ujistili se, že vše je v pořádku a nepoškozené. Prevence se vztahuje i na balení. Až se budete učit balit, učte se i kontrolovat padák. Když máte statut žáka, musíte věřit instruktorovi a baličům, kteří odpovídají za stav Vašeho padáku, ale konečnou zodpovědnost máte Vy. Záložní padáky jsou baleny specialisty, kteří jsou držiteli Certifikátu pro riggery vydané vládou US, protože každý skokan může udělat chybu a takto je jistota, že alespoň jeden padák má každý skokan v pořádku.

Druhý faktor, kterým můžete předejít závadě, máte sami pod kontrolou: poloha těla. Vzpomenete-li si na postup otevírání padáku popsaný výše, je důležitost stabilní pozice těla při otevírání zřejmá. Když máte padák na zádech a čelíte relativnímu větru v dobré pozici (jste pořádně prohnuti v pase), otevře se padák přímo za Vámi. Pokud jste nestabilní, musí si najít cestu přes Vás – např. mezi nohami nebo kolem paže. V této situaci se může padáček zachytit kolem Vašeho těla a padák se neotevře. Dalším možným důsledkem nestabilního otevírání je to, že šňůry mohou vyjet nerovnoměrně a mohou se zamotat tak, že slider nebude moci sjet dolů nebo budou deformovat vrchlík tak, že nebude moci pořádně letět. Nezapomeňte ale, že stabilita není tak důležitá jako samotné otevření. Otevření ve správné výšce má vždy přednost před otevřením při správné pozici těla. Nestabilní otevírání nemusí vždy končit závadou; padáky jsou natolik spolehlivé, že obvykle skončíte jen s několika závity. Žádné otevření má však mnohem horší následky.

Test pro Vás:

  • Když jste v kategorii žák, je Vaše hranice rozhodnutí (nazývána také „hard deck“) 800 metrů. Jestliže otevřete v 1500 metrech a nic se neděje, kolik vteřin máte, než dosáhnete hranice rozhodnutí? A jak dlouho bude trvat, než vůbec zjistíte, že máte závadu?
  • Když zjistíte, že máte závadu, proč máte ihned otevřít záložní padák než abyste čekali, než dosáhnete hranice rozhodnutí?
  • Dříve měli parašutisté záložní padáky umístěné na břiše. Kdybyste měli záložní padák na břiše, v jaké pozici byste chtěli být při otevírání záložního padáku?
  • Jak často byste měli trénovat řešení závad?



  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >