Kurzy první pomoci

Hledání

Přihlášení

RSS kanály

Odebírejte novinky

Bazar - nejnovější

GoPro Hero 4 Black
Video a foto technika (19.08.2019)
Predaj heliem Benny
Přilby, oblečení (30.07.2019)
Cypres Expert
AAD (13.07.2019)
Vrchlík Icarus Crossfire 139
Padáky (13.07.2019)
Postroj Wings
Postroje (13.07.2019)


 
= inzerát s fotem

Poslední příspěvky ve fóru

Home
Trocha známé teorie PDF Tisk E-mail
Autor: Goldik27, 02. 02. 2009 (7917x shlédnuto)

VrchlíkyVzhledem k tomu, že stará sezóna je už pár měsíců za námi a do začátku nové ještě nějaký čas zbývá, je zimní období v našich zeměpisných šířkách pro většinu skokuchtivých časem úvah, přípravy techniky a čerpání nových teoretických poznatků. Řada z nás využívá toto období také k prodeji či výměně vybavení a nákupu vybavení nového.

Trendy, se kterými se dnes na letištích setkávám mě přivedly na myšlenku připomenout všem notoricky známé třídy plošného zatížení padáku a osvěžení teorie.

Co je plošné zatížení?

Je to poměr naší celkové předseskokové váhy v librách (1kg = 2,2 Lbs) a velikosti vrchlíku ve čtverečních stopách (1m² = 10,76 ft²).

Dalšími důležitými faktory jsou samozřejmě konstrukce a použitý materiál, ze kterého je vrchlík zhotoven.

Uvedené třídy jsou pouze orientační.

TŘÍDA 1
Vrchlík pro studenty

zatížení vrchlíku: 0,5 - 0,75 Lbs/ft²

Padák pro studenty Tento vrchlík se bude chovat v podstatě jako studentský padák, v silnějším větru bude mít problém se prosadit a bude citlivější na turbulenci.

TŘÍDA 2
Lehce ovladatelný vrchlík

zatížení vrchlíku: 0,75 – 1,00 Lbs/ft²

Tyto vrchlíky budou vyhovovat pokročilým studentům, nebo někomu, kdo upřednostňuje větší rozsah pro případnou chybu. Taktéž bude, dříve než ostatní padáky, ovlivněn silnějším větrem.

TŘÍDA 3
Střední třída

zatížení vrchlíku: 1,0 – 1,25 Lbs/ft²

Střední třída vrchlíku Tohle střední pásmo je dobrá startovní čára, ze které se vypracovávat výše. Tyto vrchlíky už jsou dostatečně zatíženy na to, aby už to byla “dobrá zábava”, ale ještě dostatečně nízce, aby je přiměřeně kompetentní skokan i s menším počtem seskoků zvládl i jako svůj hlavní padák (radši konzultovat). I na tomto padáku budete chtít udělat pár stovek seskoků než se pohnete dál. Tyto vrchlíky se už dostávají do pásma, kdy se k padáku musíte chovat s trochou respektu i když je zde přiměřený prostor pro chybu. Většina padáků, které se prodají je v tomto pásmu. Od tohoto pásma zatížení nahoru je už většina větrných podmínek přijatelná ke skákání.

TŘÍDA 4
Vysoká výkonnost

zatížení vrchlíku: 1,25 – 1,65 Lbs/ft²

Tak, teď už to je ta správná zábava! Ale už jsme také v potenciálně vysoce rizikové zóně!

Urychlení v zatáčkách zvyšuje rychlosti a rozsah rychlostí se dramaticky zvyšuje. Všechno tohle nám nabízí jednoduchý obchod. Zábavu za bezpečnost. Vrchlíky této velikosti se musí řídit až na zem! Přesněji až do úplného zastavení (pozn. překladatele). Poloměry vybrání klesání jsou obecně přes 65m a rozsah řízení padáku kolíky se znatelně zkracuje. Vysoká míra zkušenosti a kompetence je nezbytná, aby jste byli schopni zvládnou padák v tomto pásmu. Padák v tomto pásmu musí být pilotován citem, každý manévr musí být dobře naplánován předem, protože všechno se děje hrozně rychle. Kvůli vysokému zatížení vrchlíku vás turbulence bude ovlivňovat méně, ale pokud se tak stane tak pamatujte na to, že letíte znatelně rychleji. Když vás turbulence srazí o půl metru na vrchlíku třídy 2, tak to pravděpodobně neovlivní vaše hladké přistání, ale pokud se vám to stane uprostřed vašeho brutálně rychlého surfování dva centimetry nad zemí, tak vám to může pokazit celé léto. To samé platí pro překážky- budovy, ploty, lidé, ostatní padáky atd., to všechno vám při vyšších rychlostech ublíží mnohem víc. Také nerovná nebo krátká přistávací zóna by měla být považována za překážku. Kolabující výtažný padáček je doporučen. Stáhnutí slideru a uvolnění prsního popruhu je taktéž doporučeno.

TŘÍDA 5
EXTRÉM

zatížení vrchlíku: 1,65 - 2,00 Lbs/Ft²

Nic pro slabé povahy. Pokud jste jeden z mála lidí, kteří chtějí na takovýchto padácích létat, tak by jste měli pečlivě zvažovat všechno, co děláte. Kladnou stránkou je neskutečná, vzrušující rychlost, rychlé reakce vrchlíku a bravurní manévrovatelnost. Na druhé straně prostor pro chybu se zredukoval na skoro NIC!!!! Tohle je podpořeno rychlostí, která vás při každé chybě skoro určitě zmrzačí. Pokud zvažujete vrchlík třídy 5, tak vám nemůžeme v tomto stručném přehledu říci, jak s ním létat. Musíme předpokládat, že víte, co děláte. Většina lidí, které jsem viděl skákat na těchto vrchlících, nevyužívá potenciál, který v sobě mají. Výkonnost, kterou produkují na těchto padácích lze dosáhnout na padácích čtvrté třídy a s mnohem větší bezpečností. Tyto padáky se musí, obecně vzato, při přistání vybíhat. Musí mít kolabující výtažný padáček. Je taktéž doporučeno stahovat a kolabovat slider a povolovat prsní popruh. Poloměry vybrání klesání mohou být přes 130 m. Krok od třídy 4 ke třídě 5 může být hodně velký. Příklad: Pro 80 kilového skokana s vybavením a závažím se bude rozdíl mezi 105 a 95 zdát podobný jako rozdíl mezi 130 a 105.

TŘÍDA 6
Co je nad extrémem?

zatížení vrchlíku: 2.00 - 2.4 Lbs/Ft²

Pokud uvažujete nad něčím podobným, tak nepotřebujete nic vysvětlovat.

Další doporučení, která jsou známa a uváděna.

Měli by jsme měnit vždy jen jednu věc a to buď konstrukci, nebo velikost a to jen o jeden velikostní stupeň (v případě zmenšování, samozřejmě).

V případě přechodu na menší vrchlík by jsme měli mít v hlavě jasno PROČ. Jsou módní důvody, které jsou naprosto neopodstatněné.

První skok na novém vrchlíku by měl být za stálého počasí v mírném větru a na dropzoně, kterou důvěrně známe.

Už i u nás lze bez větších potíží projít kurzem bezpečného létání na padáku, kde jsou vysvětleny jak principy správného přiblížení, tak eventuelního narychlení a přistání od zkušených instruktorů. Není tedy problémem dostat všechny potřebné informace od zkušených lidí nejen prostřednictvím internetu, ale i praktickým nácvikem.

Nezapomínejte při nákupu přemýšlet nad počtem seskoků, které plánujete v sezóně udělat. Obecně platí, že čím míň skoků tím větší padák, který odpouští drobné chyby. Ostrá žiletka vyžaduje aktivní přístup a velký roční náskok k získání jistoty.

Je až s podivem s čím se lze setkat, jak málo soudnosti někteří z nás mají. Zpravidla platí, čím menší zkušenosti a teoretické znalosti, tím větší odvaha a chuť riskovat. Myslím, že nikdo z nás na různých dropzónách nechce dobrovolně přihlížet tomu jak se někdo rozbije při nezvládnutém přistání na nezvládnuté technice.

Studujte, nacvičujte, zkoušejte, ale nezapomeňte na zdravý rozum!




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >

Statistika

Členů: 8756
Článků: 251
Odkazů: 43
Přístupů: 8291246

Kdo je online

Anketa

Názor na létání ve větrném tunelu
 

Myšlenka dne

V hospodě je líp jak na světě.

Slim Jim