Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Kamera arrow Filmování Tvé první čtyřky 2/3
Filmování Tvé první čtyřky 2/3 PDF Tisk E-mail
Autor: Hanka, 21. 06. 2006 (5366x shlédnuto)

Paul QuadePaul Quade, 19. srpna 2002

Výskok

Pro kameramana je účelné rozdělit seskok na dvě základní fáze - výskok a všechno ostatní. Od pokaženého výskoku se může odvíjet i celý zbytek seskoku, takže začnu výskokem.

Jak již bylo zmíněno v prvním díle tohoto seriálu, existují různé druhy stupátek a madel, se kterými se kameraman musí vypořádat. Podle toho kterého typu výskoku je pak potřeba využít těchto madel a nalézt si správně do dveří.

Jsou tři základní výskoky.

Leading - opuštění letounu těsně před čtyřkou. Toto je “klasický” výskok, který lze vidět od Arizona Airspeed. Zásadní věc je výskok správně načasovat a později se k této problematice ještě vrátím. Pokud je výskok proveden dobře, je to parádní záležitost. Ale když se to nepovede, je to hotová katastrofa! Snaž se tento výskok naučit tak rychle, jak to jen půjde, ale mohu ti zaručit, že než se to naučíš, párkrát to určitě pořádně zkazíš. Osobně skáču kameru čtyřkám opravdu hodně a i po třech letech se mi občas povede výskok pokazit.

Trailing - opuštění letounu těsně po výskoku týmu; tomuto typu výskoku se říká též peel. Tento výskok je skoro nesestřelitelný, protože vyskakuješ na svůj vlastní proud vzduchu, ale týmy a trenéři jej nemají rádi, protože pak není tak dobře vidět, jak si vedl tým při výskoku.

Semi-peel - je znám také jako 3 hodiny nebo 90. Tým musí pořádně odskočit od letadla, aby tento výskok fungoval a jsou zde podobné nároky jako na trailing exit, nicméně kameraman je mnohem blíže a tak je dobře vidět gripy. Myslím, že je tento výskok vhodný pro závodní seskoky, ale jak jsem již řekl, tým a trenéři nemusí být toho samého názoru. Takový výskok je často vidět u Golden Knights.

Leading exits

Kameraman Nalez si do dveří nejlépe, jak můžeš. V ideálním případě máš levou nohu na stupátku, levou ruku na madle pro kameramany, tělo nalepené na letadle, pravou nohu volně ve vzduchu a pravou ruku možná nahoře na trupu letadla. Tak to aspoň dělají hoši z Airspeedu. A já? Já to takhle nezvládnu, podle mého mínění pozice kameramana ve dveřích závisí i na typu těla, madel, jak moc je schopen otočit krkem a spoustě dalších faktorů, které v kombinaci s výše uvedenými tě donutí si nalézt do dveří trošku jinak. Každopádně by ses měl cítit jakž takž pohodlně, natáhnout tělo dozadu a nechat si jen trochu napětí v levé noze, aby ses mohl odrazit od stupátka.

Pohled kamery zaměříš možná na levé kolečko Twin Otteru nebo na zadek ocasu (myšleno zadek člena 4way týmu, pozn. překl.).

Pokud jsi schopen vidět odpočítávání, je to skvělé, ale nespoléhej na něj. Obvykle sleduji další jemné náznaky výskoku, jako například když zadek ocasu opouští letadlo. Co je SUPER je to, když můžeš vidět vnějšího centra, jak houpe jeho levou nohou do rytmu odpočítávání – samozřejmě tohle nefunguje u všech výskoků, ale občas to pomůže. Zkus týmu vysvětlit, že pokud budou vyskakovat přesně jak odpočítávají, budeš schopen jim natočit lepší záběry. Některé týmy mají své zvyklosti na odpočet. Přitom prostý rytmus ready, set, go může dělat divy.

Při leading exitu vyskakuji na go. Což je současně s týmem. Jsem docela kus chlapa a když vyskočím brzy, je to pořádná makačka se dostat zpátky do pozice, kde mohu vidět všechny gripy. To, že vyskočíš brzy, poznáš tak, že vidíš docela velkou část letadla zespodu a přitom tým je stále uvnitř! Na druhou stranu, když vyskočíš pozdě, tak to poznáš tak, že spadneš na tým. Zkouším vyskočit na go, roztáhnu křídla, abych získal trochu separace a pak letím nahoru přes ně. Chci vidět střed formace co nejdřív pod horizontem, jak jen to jde. Jak je tým na relativu, hned jdu nad ně a přes ně. Když vyskočím, zaměřím svou pozornost ze záběru před výskokem na to, abych zamířil hledáček na konkrétní bod ve formaci - třeba vnitřní grip Meekeru. Každá formace je trošku jiná a vyžaduje trošku jiný bod, na který je třeba se zaměřit.

Prostuduj si dive pool a přemýšlej o tom, jak budou formace vypadat při výskoku. A hlavně přemýšlej o tom, jak by tě mohly při výskoku omezit. Pěkné kulaté tvary jako Meeker nejsou až takový problém. Ale ďábelsky dlouhé Monopody už ano - to záleží na tom, co dělá ocas. Polokulaté tvary jako Satelit vypadají jednoduše, ale může být těžké je natočit tak, aby byly vidět všechny gripy. Nemusí to být vždy nutně tvá chyba, ale pokud tomu ostatní nerozumí, budou ji svádět na tebe.

Trailing exits

Tyto výskoky jsou skoro přesným opakem od leading exit, nenakláněj tělo dozadu, ale snaž se postavit na stupátko a dostat tělo co nejvýš. Zaměř se na střed formace a nestarej se tolik o odpočet. Prostě sleduj v zaměřovači střed formace a následuj ji. Osobně si pohrávám s natáčením svého těla do pozice 12 hodin přímo k pointovi. A funguje to dobře. Při tomto výskoku nepotřebuješ kamkoliv poletovat, jsi v podstatě v ideální pozici. Akorát že budeš směřovat proti směru letu, zatímco při leading exit to bylo po směru letu.

Semi-peel exits

Když víš, že tým dobře odskočí od letadla, můžeš zkusit semi-peel exit. Je to skoro to samé jako trailing exit, ale nemusíš čekat, až tým okolo tebe proletí. Vyskočíš, jakmile centr opustí letadlo. Tvé tělo se pootočí o 90 stupňů ke směru náletu a případně můžeš trošku nacouvat pod letadlo.




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >