Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Zajímavosti arrow Český větrný tunel
Český větrný tunel PDF Tisk E-mail
Autor: Gondo, 02. 04. 2007 (14971x shlédnuto)

Větrný tunelZajímavý projekt větrného tunelu v českých podmínkách. Škoda že se nápad nedostal dále, než za zdi ČVUT.

Aktualizováno: podařilo se sehnat větší obrázek i video (díky Martine).

 Aktuálizováno 2013: pokud hledáte větrný tunel Skydive aréna v Letňanech, přejděte sem: větrný tunel, případně můžete přejít na on-line objednávkový systém větrného tunelu. Tento článek pojednává pouze o zajímavém projektu.

 

 

 

 

 

 




  Komentáře (12)
RSS komentáře
 1 Přidal robo juris, 02. 04. 2007 21:14
naozaj skoda ze sa ten projekt nezrealizoval.mohli sme to mozno mat za polovicu nakladov na vystavbu. nie su iba na zapade chytrí ludia.
 2 Přidal Gondo website, 02. 04. 2007 21:18
Problém by byl jistě v nákladech, které by byly obrovské. Provozní náklady by také nebyly malé a kdo by to tu zaplatil? V republice je cca 1200 registrovaných skydiverů a ne všichni by chtěli drahý tunel využívat. Na tak specifické zařízení je nás tu málo :)
 3 Přidal Freeflyer, 03. 04. 2007 08:01
No, podle mých informací to zas jen za zdmi ČVUT není. Existuje prý reálný projekt ve spolupráci armádní a soukromé sféry... A jednu dobu (někdy na podzim) - prý to už bylo před pověstným lusknutím prstů... Uznejte - mít tunel i pro 1200 paragánů (však by sem jezdila celá střední Evropa) - tak by to byla paráda. Já si myslím, že to bude
 4 Přidal Gondo website, 03. 04. 2007 08:35
No tak to by mě hodně zajímaly podrobnosti (a myslím, že nejen mne). Dalo by se vypátrat více? Kdo se na tom podílí, kde by to mělo stát? Více informací!
 5 Přidal Terez, 03. 04. 2007 11:17
Jak to že tam nejsem uvedená jako technická poradkyně??? :roll Ten profesor z čvut volal do Impactu... A chtěl vědět jestli máme vlastní tunel :grin :grin :grin, že to viděl u nás na stránkách, a potřeboval by se na to podívat! Tak nevím ,co by bez mých fundovaných rad asi napsal.. :p
 6 Přidal Gondo website, 03. 04. 2007 11:34
No a jak to tedy je? Má nebo nemá Impact vlastní tunel? :grin
 7 Přidal Hanka, 03. 04. 2007 15:21
Je nekde k videni aspon ten model?
 8 Přidal Gondo website, 03. 04. 2007 16:21
Bylo to k vidění loni: 
Věda v ulicích 23.-24.06.2006, Praha 
 
Náměstí Jiřího z Poděbrad (prostor Staveb silnic a železnic) 
V Ústavu mechaniky tekutin a energetiky vyrobili parašutistický trenažér, jehož dva a půl metru vysoký model bude k vidění. 
Viz Víkend 24. - 25. 06. 2006
 9 Přidal Garp, 17. 05. 2007 11:42
Zajimavej projekt... akorat az moc robustni konstrukce. Urcite by se dalo uvazit jednovrtulove zarizeni a tim podstatne ocesat naklady - potazmo i vykon a chovani proudu - nicmene dostupnejsi a urcite dostacijici. Taky bych asi vsadil na mobilitu.. ale to nebylo resenim projektu. A pak jedna otazka - jak by byl vyresen provoz v zime??
 10 Přidal Forrest, 22. 05. 2007 20:45
Ahoj, jednovrtulové řešení, jaké mají třeba v Bedfordu, je sice pěkné, ale musíte vzít v úvahu otázku patentů, které jsou na tento princip podány. Mobilní zařízení dosahují zpravidla horších účinností. Tunel je potřeba značně chladit (topíte 2MW), takže v zimě budete prostě chladit méně.
 11 Přidal Lukáš Pohl, 23. 05. 2007 08:31
Ahoj lidi. Kamarád mě upozornil, že na těchto stránkách je diskuze která se zajímá o para trenažér, který jsme s kolegou Michalem před třemi roky navrhovali pro zákazníka. 
Pokud by někdo z Vás chtěl model vidět in natura, tak není problém. Stačí mne kontaktovat ( Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny ] a dohodnout si návštěvu u nás na strojárně v Praze Dejvicích. 
 
Zkusím zde odpovědět na několik vašich otázek. 
Zadání projektu znělo - chceme mít para-trenažér o průměru 4m a rychlosti proudění v něm okolo 220km/h. Stavba měla stát v ČR. 
 
Po mnoha úvahách a variantách různých provedení jsme došli k závěru, že nejlepší bude mít uzavřený  
okruh proudění vzduchu uvnitř tunelu a to z důvodů úspor energie. Když si totiž uděláte jednoduchý výpočet, tak zjistíte, že při rychlosti 220km/h a průměru 4m vám letovým prostorem proteče 1 tuna vzduchu za sekundu !!! Pokud bychom uvažovali otevřený letový prostor bez cirkulace, tak bychom potřebovali 4MW (= 4000 kW, pro srovnání moje auto s oběmem 1.5l má max. výkon 52kW :-))) ) energie na urychlení proudu. Neumím si tedy představit zařízení těchto rozměrů a takových výkonů jako mobilní. Navíc pokud má takovéto zařízení stát v ČR, kde se počasí mění je nesmysl stavět byť pevnou, ale otevřenou variantu. Kdo z vás by chtěl trénovat v dešti či v mrazu :-))) Navíc takovéto zařízení, jehož pořizovací cena by byla okolo 50 mil. Kč,musí jet prakticky kdykoliv a nepřetržitě (zejména v období, kdy vy Skydiveři nemůžete skákat venku). Tím že tento systém je cirkulační, tak se nám podařilo uspořit 50% energie, takže příkon by byl "pouhých" 2MW (což je výkon lokomotivy). Celé zařízení by bylo umístěno v budově(třeba takové jako je na tom obrázku,ve kterém by byl nejen samotný trenažér, ale i zázemí, ubytování, výcvikové středisko, atd... 
2MW příkonu je docela hodně na jeden motor a vrtuli, takže aby se to vůbec dalo zrealizovat, tak jsme příkon rozdělili na 4 samostatné jednotky, z nich každá je realizována 500kW (seriově vyráběný) asynchronním elektromotorem s frekvenčním měničem a třílistou vrtulí o průměru 3m. Cena takovýchto čtyř jednotek je okolo 10mil. Kč. 
 
To že celý systém funguje jako 2MW topení je pravda, proto se taky musí chladit. Kdyby se nechladil, tak by za pár minut provozu byl teplotní rozdíl mezi okolím a vnitřkem tunelu 60°C. 
Když se podíváte na ten plakátek, tak uvidíte, že se nahoře se vzduch vyfukuje a ve spod se zas přes filtry přisává. Když takto vyměníte čtvrtinu vzduchu (250kg/s), tak teplotní rozdíl nepřesáhne 5°C. Takovýto systém tedy může být provozován v létě i zimě nebo za deště i sněžení, prostě kdykoliv. 
 
Ten model jsme tenkrát stavěli v měřítku 1:7, abychom si mohli ověřit zda vůbec naše myšlenky se ubírají správným směrem. Strávili jsme na tom prakticky dva roky života, abychom jsme se pak nakonec dověděli, že investor si to rozmyslel a už to nechce. Od té doby se z modelu stala jakási pouťová atrakce. Jednu dobu se o to zajímali i vojáci. Ale s vojákama je základní problém v tom, že když by to postavili (a 50 mega Kč pro ně není problém), tak by to nikdy nesměl použít civil.Tedy bylo by to jen pro vojáky a vy sportovni skokani by jste se mohli tak akorát dívat jak si vojáčci užívají za peníze daňových poplatníků :-(, tedy i ty vaše.  
 
Teď zrovna nevím co víc napsat, klidně se ptejte dál. Nás všechny, co jsme se na tom podíleli, takový zájem těší. A jak říkám, model stojí, funguje a můžeteho vidět. Sám doufám, že se to někdy postaví a že já si v tom taky zablbnu :-) Sice neskáču, ale k padákům, jako paraglidista, mám velmi blízko a samotného mě dráždí myšlenka skočit padákem. 
 
Ahoj Lukáš
 12 Přidal MarcuS, 28. 09. 2007 13:02
Škoda že nemám 50 míčů... :grin

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >