Autor: Ivan Kraus, 17. 09. 2007 (23274x shlédnuto)
V tomto díle začíná podrobný
rozbor aerodynamických vlastností padáku nezávislých na vlivu dynamického tlaku
viz „Aerodynamika a Mechanika letu - 1.díl" a velikosti příslušných částí
padáku viz „Aerodynamika a Mechanika letu - 2.díl".
Aerodynamické vlastnosti jednotlivých
částí padáku ovlivňují následující parametry:
-
tvar jednotlivých částí, tedy např. profil vrchlíku,
průřezový tvar šňůr, půdorysný tvar vrchlíku apod.
-
materiálové provedení (především u vrchlíku)
-
kvalita povrchu
3. Součinitelé aerodynamických sil
Aerodynamické vlastnosti se ve
výpočtech aerodynamických sil zohledňují bezrozměrnými součiniteli příslušné
aerodynamické síly, které se vztahují buď k čelní ploše příslušné části
padáku (pilot, šňůry, výtažný padáček ) nebo k půdorysné ploše (vrchlík).
Vztlakovou sílu L ovlivňuje součinitel vztlaku cl , sílu odporovou D součiniteli odporu cd.
Hodnoty aerodynamických sil, tedy
vztlakové síly L a odporové síly D (viz „Aerodynamika a Mechanika letu -
1.díl "), získáme vzájemným násobením příslušného součinitele vztlaku cl nebo odporu cddynamickým tlakem q a příslušnou plochou S:
L =
cl
* q * S
[N]
(4)
D = cd * q * S
[N]
(5)
Hodnoty příslušných součinitelů
se získávají měřením v aerodynamických tunelech, ve virtuálních
aerodynamických tunelech (tyto jsou sice stále poněkud nepřesné ovšem dobře
dostupné - pro
simulaci 2D proudění
kolem jednoduchých profilů křídel stačí běžný stolní počítač) nebo přímo
z letových zkoušek konkrétních letadel a létajících zařízení.
3.1 Součinitel odporu
3.1.1 SOUČINITEL TVAROVÉHO ODPORU
Abychom si proudění vzduchu lépe
představili budeme v této části textu konkrétní tělesa ve výkladu i
obrázcích nahrazovat pouze jejich podélným řezem, tzv. profilem a proudění
zobrazovat pouze dvourozměrně.
a) Tělesa s převládajícím
tlakovým odporem
Polokoule s výdutí
nastavenou proudu vzduchu je klasickým geometrickým tvarem s patrně
nejvyšším součinitelem odporu ze všech těles. Tento tvar se v parašutismu
používá od jeho počátků dodnes (kruhový vrchlík, výtažný padáček a koneckonců i
slider).
Odpor polokoule vzniká tak, že vzduch
proudí do výduti polokoule, kde vytváří přetlak, mění významně směr a rychlost,
na okrajích polokoule je silně vytlačován do opačným směrem do všech stran a
vytváří tak na odtokové straně polokoule rozsáhlý úplav s podtlakem a zpětným vířením.
Jelikož odpor vzniká téměř
výhradně díky rozdílu tlaků před a za polokoulí hovoříme o odporu tlakovém. Hodnota
součinitele odporu činí cd
cca 1,3.
Obdobně jako dutá polokoule i
deska postavená kolmo na proud vzduchu bude generovat odpor rozdílem tlaků před
a za deskou. Rozdíl tlaků bude o něco nižší, vzduch již tolik nemění směr a rychlost
a úplav bude také o něco menší. Deskovým tělesem zhruba nahrazujeme tělo pilota
u aerodynamických výpočtů letových vlastností padáku.
Hodnota součinitele odporu cd činí cca 1,2.
Výrazně nižší koeficient odporu
bude generovat polokoule otočená vypouklou stranou směrem k nabíhajícímu
proudu vzduchu. Na náběhové straně bude přetlak velmi malý a odpor bude tvořen
především díky podtlaku tvořícímu se v úplavu. Navíc relativně ostrý ohraj
polokoule příznivě usměrňuje víření úplavu, takže výsledný součinitel odporu cd bude relativně nízký, cca
0,35.
Praktické použití těchto tří
tvarů můžeme ukázat na vyrovnávání rychlostí volného pádu a malých rozdílů
výškových hladin prohýbáním v pase při formačním skydivingu (ervéčkách).
V základní poloze má tělo
skydivera mezi rameny a koleny přibližně tvar rovné nebo ještě lépe mírně prohnuté
desky (na obrázku uprostřed), pro zrychlení a zpomalení se používá prohnutí
v pase příslušným směrem přičemž tělo napodobuje tvar polokoule
orientované jedním nebo druhým směrem.
Je potřeba poznamenat, že úplav
zobrazený nad skydiverem se výrazně zvětšuje se zvětšováním formace, viz „Velké
sestavy - big ways ".
Všechna výše uvedená tělesa a
další tělesa, která generují úplav s se zpětným vířením (tělesa
s nerovným povrchem a výstupky, což jsou ve skydivingu podstatě tělesa všechna,
se považují za tělesa tzv. aerodynamicky nečistá. Výjimku tvoří
vrchlík, který můžeme řadit spíše k tělesům aerodynamicky čistým i když s určitou rezervou - opravdu aerodynamicky
čistá tělesa jsou v praxi např. křídla moderního větroně vyrobená z
kompozitů, která se kromě profilovaného tvaru vyznačují velmi hladkým povrchem.
b) Tělesa s převládajícím
třecím odporem
Viskozita vzduchu
Hodnota součinitele odporu je u
těchto těles značně ovlivněna viskozitou vzduchu. Jde především o aerodynamicky
čistá tělesa (profilovaná a s hladkým povrchem), která proudící vzduch
téměř nevíří nebo jde o tělesa velmi malá (např. padákové šňůry), vůči proudu
vzduchu pomalu se pohybující.
Obecně platí, že čím je těleso a
rychlost obtékání menší, tím větší má vliv viskozita vzduchu a součinitel
odporu je se zvětšuje1) .
Můžeme si pomoci představou husté
tekutiny např. medu nebo barvy, kterou mícháme tenkou tyčinkou - kolem tyčinky
se při míchání netvoří žádné víry a přesto tyčinka klade významný odpor,
obdobná situace nastává u malých, pomalu se pohybujících těles ve vzduchovém
proudu - modelů letadel, prutových antén, lankových výztuh u historických
letadel (včetně AN-2) a v našem případě především u padákových šňůr.
Jakmile med nebo barvu naředíme
nebo budeme míchat čisté ředidlo, odpor značně poklesne, a to přestože se kolem
tyčinky budou tvořit víry. Tato situace je obdobná jako u velkých těles ve
vzduchovém proudu - u běžných moderních letounů (L-410 atd.).
Mezní vrstva
Díky viskozitě se při obtékání každého
tělesa vzduchem vytvoří takzvaná mezní vrstva, na jejímž vnějším okraji proudí
vzduch stejně rychle jako v nenarušeném proudu,
směrem k tělesu se rychlost proudění snižuje
a na povrchu tělesa je rychlost nulová, vzduch jakoby na tělese ulpívá.
U malých pomalu se pohybujících
se těles se viskozita vzduchu projeví výrazněji, proto bude tloušťka mezní
vrstvy relativně velká, pohyb částic vzduchu bude plynulý a nechaotický (právě
jako když mícháme med nebo hustou barvu). Mluvíme proto o tzv. laminárním
proudění v mezní vrstvě. Mezi součiniteli odporu jednotlivých těles
nebudou podstatnější rozdíly a součinitelé odporu cd budou dosahovat poměrně vysokých hodnot - cca 0,3 u
kapkovitého tělesa a cca 0,5 až 0,8 u ostatních. Mezní vrstva je v následujících
obrázcích vyznačena modře, místní rychlost proudu vzduchu červeně.
obrázek 6
U velkých aerodynamicky čistých těles
s vyššími rychlostmi proudění okolního vzduchu bude situace poněkud
odlišná: díky menšímu vlivu viskozity bude mezní vrstva relativně tenká, avšak
laminární proudění v určitém bodě2 ) samovolně přejde do
proudění turbulentního - jednotlivé vzduchové částice mezní vrstvy se začnou
mezi sebou mísit, ovšem bez zpětných vírů charakteristických pro úplav u
aerodynamicky nečistých těles. Výsledný součinitel odporu cd3 ) již bude relativně malý 0,02 až 0,01.
Změna velikosti součinitele
odporu (i vztlaku) související s viskozitou vzduchu se týká všech těles, aerodynamicky
čistých však nepoměrně více než aerodynamicky nečistých. Proto jsou v literatuře
uváděny příslušné koeficienty (vztlaku, odporu) vždy s ohledem na podmínky
proudění 1 ).
Laminární profily
Polohu bodu přechodu mezi
laminárním a turbulentním prouděním v mezní vrstvě lze v letecké praxi
do jisté míry ovlivnit. Protože turbulentní proudění je zdrojem škodlivého
tlakového odporu, je zpravidla
snaha konstruktérů
letadel tento bod přechodu co nejvíce oddálit. Toho lze dosáhnout vhodným
tvarováním těles, např. posunutím největší tloušťky profilu co nejdále od
náběžné hrany (velmi zjednodušeně řečeno), vznikne tak tzv. laminární profil o
velmi nízkém součiniteli odporu cd,
v praxi je např. u tenkých profilů ocasních ploch vyrobených
z kompozitů dosahováno hodnot cd3 )
až 0,0035.
Oddálení přechodového bodu mezi
laminárním a turbulentním prouděním snižuje součinitel odporu. To platí
především u větších těles a při vyšších rychlostech proudění, avšak
nejdůležitější je, že pro laminární proudění je naprosto bezpodmínečný hladký povrch
obtékaného tělesa. Jakákoliv malá nerovnost či hrana laminární proudění ihned mění
na turbulentní.
Profily měkkých křídel
Laminární proudění je u měkkých
křídel vrchlíků bohužel zcela utlumeno díky principiálně nezbytným náběrovým
otvorům v náběžné hraně. Měkká křídla tedy nemohou vykazovat vlastnosti
těles s hladkým povrchem a proto se příznivé vlastnosti laminárních
profilů pro snížení odporu u těchto křídel v praxi neuplatní4 ).
Navíc mnohé laminární profily vykazují oproti profilům klasickým zpravidla
nižší maximální součinitele vztlaku a proto se u měkkých křídel nepoužívají. Používají
se spíše profily tzv. klasické, známé již od dvacátých let minulého století
s maximální tloušťkou zhruba v 1. třetině hloubky profilu avšak modifikované
pro potřeby měkkých křídel.
Jak bylo již naznačeno, při
obtékání měkkých křídel dochází k ovlivnění mezní vrstvy naprosto
opačným způsobem než u laminárních profilů - na horní a spodní hraně náběrových
otvorů dochází k vynucené změně proudění z laminárního na turbulentní daleko
dříve, než by přešlo samovolně, což samozřejmě součinitel odporu cd oproti profilům
laminárním výrazně zvyšuje5 ). Reálné hodnoty cd3 ) u vrchlíků z nepropustných tkanin
se mohou pohybovat mezi cca 0,03 až 0,015, u vrchlíků z propustných tkanin však
mohou být výrazně vyšší.
Válcová tělesa
Zajímavými tělesy jsou koule a
válcová tělesa, u kterých se uplatňuje jak tlakový tak třecí odpor. Při malých
rychlostech a velikostech převládá odpor třecí a
válcové těleso vykazuje vysoký součinitel
odporu cd, cca 0,5 (viz prostřední
těleso na obr. 6 ). Tato hodnota je relativně vysoká (vyšší než u vypouklé
polokoule) a to z toho důvodu, že vzduchové částice kopírují i v zadní
části tělesa a čímž je vytvářen značný podtlak a zároveň při odtrhávání proudu
dochází ke úzkému ale poměrně dlouhému úplavu s pulsujícími víry.
Při zvyšování rychlosti a/nebo
velikosti tělesa, cca při Re 300 000, začne přechod proudění postupovat
směrem k největší tloušťce. Při proudění odpovídajícímu zhruba Re 600 000
je součinitel odporu cd
nejnižší (cca 0,15)a proudění
odpovídá dle obrázku 10:
Při zvyšujícím se Re se začne
součinitel odporu cd opět
mírně zvyšovat vlivem postupného posunování bodu přechodu proudění směrem
k největší tloušťce tělesa, až se cd
ustálí na hodnotě cca 0,2.
Do válcových těles patří i padákové
šňůry. S ohledem na výše uvedené zákonitosti se šňůry vzhledem ke svým
rozměrům budou vždy pohybovat v oblasti nízkých hodnot Re s vysokým
součinitelem odporu s nezanedbatelným podílem na celkovém odporu padáku.
Proto je u vrchlíků žádoucí snižovat počet šňůr (např. použitím diagonálních
výztuh) a to i v případě, že pro zachování pevnosti je nezbytné použití
šňůr o větším průměru6 ). Výsledným efektem je vždy snížení odporu
šňůr.
Pokračování příště
1 ) Podmínky obtékání
určuje tzv. Reynoldsovo číslo Re, které v sobě zahrnuje vliv viskozity
proudícího plynu nebo kapaliny, rychlosti proudění a velikosti tělesa. Čím je
Re číslo vyšší, tím je menší vliv viskozity vzduchu. Re se zvyšuje přímo úměrně
se zvyšující se rychlostí obtékání a zvětšujícím se vztažným rozměrem tělesa.
2) Přechodový bod mezi
laminárním a turbulentním prouděním nastává při Re 500 000, což odpovídá
vzdálenosti 73cm od náběžné hrany profilu při rychlosti 10m/s ve standardní
atmosféře při hladině moře. Při rychlosti 20m/s to bude 37cm, při
rychlosti 5m/s nastane přechod ve 146cm od
náběžné hrany.
3) Součinitele u
profilů jsou vždy vztažené k hloubce profilu, tedy k vzdálenosti od
náběžné hrany k odtokové hraně, pokud by byly vztaženy k tloušťce profilu,
byly by cca o řád vyšší.
4) Laminární profily
však mají v letectví zásadní význam. Objevily se ve třicátých letech minulého
století
a používají se na drtivé většině
všech současných letadel. Jejich vlastnosti se stále vylepšují a některé původní
profily se používají i na dnes konstruovaných letadlech.
5) Vynucené
turbulentní proudní v mezní vrstvě má však vedlejší velmi příznivý efekt -
zvyšuje přilnavost mezní vrstvy k povrchu vrchlíku, což je důležité pro
dosažení vysokých součinitelů vztlaku a nezáludné vlastnosti při přetažení.
Vrchlíky klouzavých padáků totiž
obdobně jako kluzáky (větroně) a malá sportovní letadla patří spíše do
kategorie malých létajících zařízení, kde je stále velký, poměrně nepříznivý
vliv vysoké viskozity vzduchu. Např. na některých hladkých profilech malých
letadel se díky vysoké viskozitě mohou vytvářet tzv. laminární bubliny, které
velmi zhoršují aerodynamické vlastnosti. Z toho důvodu je v současném
vývoji profilů pro malá letadla věnováno velké úsilí vytvořit takové profily, u
kterých je vznik laminárních bublin minimální. Přes tuto snahu však najdeme u
některých letadel na křídlech malé plošky (tzv. turbulátory) instalované kolmo
na povrch (zpravidla na horní, tzv. sací straně křídel), které mají za úkol
měnit laminární proudění v mezní vrstvě na turbulentní. U vrchlíků pro
skydiving a paragliding takováto přídavná „zařízení" nepotřebujeme, protože
hrany náběrových otvorů již tvoří jakési konstrukčně
přirozené turbulátory.
6)
Vychází z čistě geometrické
závislosti: Např. nahradíme-li pro potřeby pevnosti 20 tenkých šňůr
10ti silnějšími šňůrami ze stejného materiálu
(v obou případech tedy bude celková průřezová plocha stejná), budou mít
silnější šňůry o 30% menší čelní plochu než
šňůry tenké.
Ivan Kraus
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny