Autor: Ivan Kraus, 21. 02. 2007 (18224x shlédnuto)
Předmětem je ZÁKLADNÍ popis přistání na širokém spektru typů vrchlíků
užívaných při sportovním parašutismu. Jsou popisovány základní principy
a zásady obecně platné pro přistání na přesnostním vrchlíku (základní
popis), školním vrchlíku, středně výkonném vrchlíku s horním potahem ZP
(zero porosity), výkonném vrchlíku zhotoveném kompletně z tkaniny ZP a
velmi výkonném padáku určeném výhradně pro narychlená přistání
(základní teoretický úvod do problematiky).
Předpokládá se základní znalost aerodynamiky, mechaniku letu a
příslušných pojmů: součinitel odporu a vztlaku, plošné zatížení,
dynamický tlak (polovina čtverce rychlosti letu vůči vzduchu násobená
hustotou vzduchu), kritický úhel náběhu, atd.
VÝKONNOST VRCHLÍKŮ
Pod pojmem výkonnost vrchlíku (Performance) klouzavého padáku
rozumíme schopnost vrchlíku dosahovat vysokého maximálního součinitele
vztlaku. Velmi zjednodušeně to znamená, že více výkonný vrchlík snese
vyšší plošné zatížení při stejné (srovnatelné) pádové rychlosti (stall
speed). Výkonnost vrchlíku je daná mnoha parametry např. půdorysným
tvarem, použitým profilem, počtem a tvarem šití komor, délkou a
průměrem šňůr, atd. Zásadní jsou však parametry použité tkaniny. V
současné době se používají tři základní skupiny vrchlíků dle použité
tkaniny (obr. 1):
- Vrchlíky z propustných (prodyšných) tkanin
Vrchlíky školní a pro přesnost přistání. Tyto vrchlíky sice
nedosahují oslnivých maximálních součinitelů vztlaku, na druhou stranu
se vyznačují velice příznivými vlastnostmi při přetažení při velkém
kritickém úhlu náběhu. To je dáno tím, že propustnou tkaninou unikající
vzduch způsobuje tzv. vyfukování (vyhlazování) mezní vrstvy na sací
(horní) straně při obtékání vrchlíku, což způsobuje plynulé a
předvídatelné odtržení proudu vzduchu při přetažení, viz obrázek.
- Vrchlíky z propustných látek s horním potahem ZP
U středně výkonných vrchlíků s horním potahem z nepropustné tkaniny
se výhodně kombinují vlastnosti vrchlíků uvedených v první a třetí
kategorii. Letovými vlastnostmi mají blíže k vrchlíkům z nepropustných
tkanin (viz níže). Jejich výhodami, kromě méně problematických letových
vlastností, je zpravidla tvarová stálost při nižších plošných
zatíženích, snazší balení a nezáludné otvírání. Jsou učené spíše pro
méně zkušené skokany a také pro výuku narychlených přistání, avšak pro
své poměrně nezáludné letové vlastnosti jsou velmi oblíbené i mezi
skokany zkušenými.
- Vrchlíky z nepropustných tkanin ZP
Výkonné (a velmi výkonné) vrchlíky mají vysoký maximální součinitel
vztlaku, který vykazují již při poměrně malém úhlu náběhu. Jsou
zhotovené výhradně z nepropustných tkanin a zpravidla vybavené tenkým
profilem. Při přetažení (pozor na malý kritický úhel náběhu) zpravidla
dochází k prudkému odtržení proudu vzduchu nestejnoměrně podél rozpětí
vrchlíku s nepříjemnou hysterezí (prodlením) při návratu do režimu
klouzání.
Jejich hlavní výhodou je velmi vysoký součinitel vztlaku a díky tomu
možnost zvýšit plošné zatížení. Tyto vrchlíky jsou na trhu v mnoha
provedeních.
Na jedné straně spektra jsou výkonné vrchlíky konstruované s důrazem
na vysokou klouzavost, které se vyznačují elipsovitým tvarem a vysokou
štíhlostí pro snížení indukovaného odporu 1) . Dále jsou to výkonné vrchlíky spíše obdélníkového tvaru určené pro všestranné použití a pro narychlená přistání.
Maximální plošné zatížení výkonných vrchlíků bývá zpravidla do 1,7 lb/sqft 2),
což je zhruba limitní zatížení pro bezpečné přistání z přímého letu bez
narychlení za bezvětří. Vrchlík, u kterého výrobce udává vyšší možné
plošné zatížení než 1,7 lb/sqft, považujme za velmi výkonný vrchlík
určený výhradně pro narychlená přistání.
Pro základní představu o odstupňování výkonnosti mezi jednotlivými skupinami platí zhruba následující:
- středně výkonný vrchlík s nepropustným horním potahem je schopen
oproti modernímu školnímu padáku zhruba o 25% vyššího maximálního
součinitele vztlaku
- výkonný vrchlík z nepropustné tkaniny má maximální koeficient
vztlaku o dalších 20% vyšší oproti vrchlíku středně výkonnému s
nepropustným horním potahem.
Jinými slovy to znamená, že u středně výkonného vrchlíku s horním ZP
potahem lze zvýšit plošné ztížení o 25%, u výkonného vrchlíku kompletně
z tkaniny ZP o dalších 20% při zhruba stejné pádové rychlosti.
To však neznamená, že vrchlíky z různých tkanin se stejnou pádovou
rychlostí poletí stejně rychle v režimu plného klouzání (plné vypuštění
řídiček), a že budou stejné i další vlastnosti. Aerodynamicky „čistší“
ZP vrchlík bude výrazně obratnější a bude mít rychlost plného klouzání
vždy výrazně vyšší než vrchlík propustný.
FÁZE PŘISTÁNÍ
Základní fáze přistání jsou společné pro všechna (správně provedená)
přistání na klouzavém sportovním padáku, bez ohledu na jeho typ,
použitou tkaninu, plošné zatížení, přistání z přímého letu bez či s
narychlením atd. (terminologie vychází ze všeobecného letectví – viz
obr. 2):
ROVNOMĚRNÉ KLESÁNÍ (angl. Approach) se odehrává
obvykle na přibližně přímkové dráze zvolenou rychlostí (obvykle) v
přímém směru a (obvykle) proti větru. Pilot sleduje výšku a rychlost
pro optimální zahájení přechodového oblouku s ohledem na podmínky.
Odlišnosti jsou popsány u jednotlivých typů přistání.
PŘECHODOVÝM OBLOUKEM (angl. Roundout nebo Level off) se z rovnoměrného klesání přechází do vodorovného letu těsně nad zemí.
Přechodový oblouk je kritickou fází přistání, v této fázi vzniká
nezanedbatelná odstředivá síla, která zvyšuje základní zatížení
vrchlíku - z toho důvodu musí vrchlík vyvinout vyšší vztlak zvýšením
úhlu náběhu. Odstředivá síla je tím větší, čím je menší poloměr oblouku
(například při pozdním zahájení přechodového oblouku u výkonného
vrchlíku) a čím vyšší je rychlost letu. Nadměrná odstředivá síla
znamená nadměrné zvětšení úhlu náběhu spojené s významným rizikem
překročení kritického úhlu náběhu a přetažením. Z toho důvodu se
narychlená přistání provádí zásadně přechodovým obloukem o velkém
poloměru, aby se minimalizovalo riziko nadměrné odstředivé síly.
Přechodový oblouk nesmí být o příliš velkém poloměru (především u
nenarychlených přistání), aby netrval příliš dlouho a nedošlo tak k
nadměrné ztrátě rychlosti před převedením do vodorovného letu.
Riziko přetažení při přechodovém oblouku navíc výrazně zvyšuje
turbulentní prostředí. Především v situaci, kdy poryv směrem dolů
nejprve zvýší rychlost klesání a posléze poryv směrem nahoru při letu
na vyšším úhlu náběhu při přechodovém oblouku způsobí překročení
kritického úhlu náběhu a přetažení. Proto je obecně nezbytné při
přistávání za výskytu mechanické turbulence dodržovat rychlost
rovnoměrného klesání doporučovanou výrobcem vrchlíku (zpravidla přímé
přiblížení s plným vypuštěním řídiček bez narychlování – vrchlíky jsou
obvykle navrženy tak, aby v tomto režimu měly maximální rezervu pro
průlet poryvy) a následně provést přechodový oblouk o maximálním možném
poloměru při kterém nehrozí nadměrná ztráta dopředné rychlosti, aby
došlo pouze k minimálnímu nárůstu zatížení. Je vhodné připravit se na
případný větší náraz při dopadu.
VÝDRŽ (angl. Flare) je nezbytná k maximálnímu snížení
rychlosti letu těsně nad přistávací plochou. Vodorovný let těsně nad
přistávací plochou se udržuje zvětšováním úhlu náběhu vrchlíku úměrnému
ke zpomalování letu až do okamžiku, kdy již není možné dosáhnout
vyššího úhlu náběhu nebo vyššího součinitele vztlaku. U některých
vrchlíků a typů přistání v podstatě nelze této fáze dosáhnout.
DOSEDNUTÍ (angl. Touchdown) má být při letové
rychlosti jen o něco vyšší než je pádová rychlost vrchlíku. Pilotní
dovednost spočívá v dosažení maximálního součinitele vztlaku užitého
vrchlíku tím i dosažení minimální rychlosti dosednutí.
DOBĚH (dojezd) odpovídající příslušnému typu přistání. Pokud
je svislá rychlost při dosednutí velmi malá (správné převedení do
vodorovného letu), je obvykle možné zvládnout velmi vysokou rychlost
vodorovnou (obvykle během, v horším případě kotrmelci - klouzání
chodidly po trávě se nedoporučuje pro riziko poranění o přehlédnutou
nerovnost), proto není na výkonném padáku až tak nezbytné přistávat
přesně proti větru. Pokud se však nepodaří svislou rychlost dostatečně
zastavit, je doběh větší rychlostí prakticky nemožný. To je případ
obvyklý u školních a především přesnostních vrchlíků, zde je vždy
nezbytné z důvodů bezpečnosti přistávat výhradně proti větru.
Poznámka: Platí, že ani excelentní pilotáž nemůže zvýšit limitní
hodnotu součinitele vztlaku konkrétního vrchlíku. Vždy platí, že vyšší
plošné zatížení konkrétného vrchlíku znamená vyšší pádovou rychlost
(tím i rychlost dosednutí) a naopak. Tato závislost platí exponenciálně
– poloviční pádová rychlost odpovídá čtvrtinovému plošnému ztížení
(čtyřikrát větší plocha vrchlíku při stejné vzletové hmotnosti). Pro
představu o reálných hodnotách v praxi: pro snížení pádové rychlosti o
10% je potřeba snížit plošné zatížení o 19% (například vyměnit vrchlík
o ploše 130ft za vrchlík 160ft stejného typu při stejné vzletové
hmotnosti), pro snížení pádové rychlosti o 20% však již znamená snížit
plošné zatížení o výrazných 36%, (rozdíl mezi 130ft a 200ft u vrchlíků
stejného typu). Základní princip jak pilotními dovednostmi dosáhnout
minimální rychlosti dosednutí při různých typech přistání na různých
vrchlících budou popsány v druhém dílu. Dle potřeby popíšeme u
jednotlivých typů přistání vliv přízemního větru.
1) Např. Stilleto od firmy Performance Designs a
nejvíce asi HOP RW od firmy Jojowings a podobné. HOP RW je navíc
konstruován s relativně krátkými šňůrami, optimalizovaným, poměrně
malým naklopením vrchlíku (malé rozdíly mezi délkami šňůr ABCD – proto
jsou nezbytné periodické kontroly správné délky) a nízko umístěnými
relativně malými náběrovými otvory v náběžné hraně – vše pro maximální
zvýšení klouzavosti, což je velmi výhodné například při formačním
skákání (klasická RW) a zvláště pak při velkých sestavách, kdy je často
potřeba překonávat velké vzdálenosti mezi bodem otevření a místem
přistání. Na druhou stranu tyto vrchlíky nelze doporučit pro narychlená
přistání, neboť vzhledem k použitému profilu a umístění náběrových
otvorů hrozí při malých úhlech náběhu nebezpečné zaklopení náběžné
hrany (známé u vrchlíků pro paragliding, u kterých hrozí v daleko větší
míře - proto se při výuce létání na těchto vrchlících nacvičují
postupy, jak podmínky vzniku tohoto nebezpečného jevu minimalizovat,
případně vzniklé zaklopení odstranit). Toto riziko se navíc výrazně
zvyšuje při průletu turbulencí.
2) lb/sqft nebo lb per sqft = libra na čtvereční stopu
1 lb = 0,4536 kg
1 sqft (square foot) = čtvereční stopa = 0,0929 m2
1 stopa = 0,3048 mlb/sqft
Další články autora:
Aerodynamika a Mechanika letu - MANTA nebo BOX?
Aerodynamika a Mechanika letu - Trekování
Aerodynamika a Mechanika letu - 7. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 6. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 5. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 4. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 3. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 2. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 1. díl
Přistání na sportovní padáku - 2. díl
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.. Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6 AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com All right reserved |