Autor: Ivan Kraus, 25. 03. 2008 (18822x shlédnuto) Součinitel vztlaku u symetrických,
aerodynamicky nečistých těles souvisejících se skydivingem.
3.2 Součinitel vztlaku
3.2.1 Symetrická tělesa
Situace 1
Směru proudu vzduchu je
rovnoběžný s osou symetrie těles, úhel náběhu α (alfa) je tedy u všech zobrazených těles nulový. Proud vzduchu je
rozrážen na dvě stejné vzduchové hmoty pohybující se stejnou rychlostí a po
stejných osově symetrických drahách podél každého jednotlivého tělesa. Žádné
těleso negeneruje vztlak L a všechna
tělesa generují pouze odpor D.
Situace 2
Všechna tělesa jsou vůči proudu
vzduchu mírně pootočena, úhel náběhu α
(alfa) je tedy nenulový avšak u všech těles stejný (10°). Rozdělené vzduchové
hmoty v tomto případě neobtékají obě strany těles symetricky a proto nepůsobí
tlakově jenom ve směru nabíhajícího proudu vzduchu. Za této situace všechna zobrazená
tělesa generují kromě síly odporové D
i sílu kolmou na směr nabíhajícího proudu vzduchu: vztlakovou sílu L. Protože však každé zobrazené těleso díky
svému tvaru ovlivňuje obtékání jiným způsobem, bude i charakter obtékání a
tlakové poměry jiné a tím i součinitel vztlaku Cl u každého tělesa jiný a jak je zřejmé z obrázku
i orientace působení vztlakové síly může být rozdílná. Poslední ze zobrazených
těles je koule (nebo válec obtékaný kolmo na podélnou osu), která vztlak
negeneruje, protože se její geometrie změnou úhlu náběhu nemění (koule a válec
vykazují vztlak pouze při rotačním pohybu - u golfu, tenisu, fotbalu apod. se
jak známo tohoto efektu velmi využívá).
Z těchto dvou situačních příkladů
vyplývá, že součinitel vztlaku Cl
nejvíce ovlivňuje:
- tvar tělesa včetně kvality jeho povrchu (včetně propustnosti
tkaniny u vrchlíků)
- úhel náběhu tělesa α
Obecně tedy platí, že výsledný
součinitel vztlaku je vztažen pouze pro konkrétní těleso (profil tělesa) při
určitém konkrétním úhlu náběhu1)
Zvětšení úhlu náběhu však neznamená
vždy zvětšení součinitele vztlaku. Je třeba mít stále na paměti, že po
překročení tzv. kritického úhlu náběhu αkrit
, který je pro každé těleso jiný, představuje další zvětšování úhlu náběhu
naopak pokles součinitele vztlaku. Tyto závislosti budou podrobněji popsány u
jednotlivých typů těles.
Součinitel vztlaku je dále
ovlivněn viskozitou vzduchu, zpravidla poněkud vzrůstá s vzrůstající hodnotou
Re (info o Re viz Aerodynamika a Mechanika letu -
3.díl), ovšem tento vliv není u dnešních vrchlíků pro
skydiving (na rozdíl od všeobecného letectví) až tak výrazný (řádově jde o
jednotky procent). Stejně tak zanedbáme i vliv tzv. Machova čísla.
3.2.1.1 Symetrická aerodynamicky
nečistá tělesa
U víceméně plochých těles jako
jsou polokoule nebo deska vzniká vztlaková síla od přetlaku nabíhajícího proudu
vzduchu vytlačovaného do opačné strany než je směr náklonu. Podtlak
v úplavu ze těmito tělesy vztlakovou sílu téměř neovlivňuje (na rozdíl od
profilovaných aerodyn. čistých těles).
Dutá polokoule
Dutá polokoule je zde uváděná
s ohledem na tradici, protože je zastoupená klasickým kruhovým vrchlíkem.
Již ze základního výcviku je obecně známo, že stažením popruhů se vrchlík nakloní
a výše popsaný princip vyvolá boční posun vrchlíku - skluz. Čím více vrchlík
nakloníme, tím vyšší součinitel vztlaku (tedy i rychlost skluzu) získáme, avšak
přírůstky budou v porovnání s jinými tělesy poměrně malé. U pevné
polokoule by se při cca 30° začaly přírůstky vztlaku blížit k nule (to
znamená, že součinitel vztlaku se již nezvětšuje a vyšší rychlosti skluzu nelze
dosáhnout) a po překročení cca 40° by začal součinitel vztlaku klesat.
V praxi je možné klasický kruhový
vrchlík (záložního) padáku naklonit pouze v rozsahu několika málo stupňů,
protože při vyšším náklonu se okraj vrchlíku ve směru skluzu začne bortit.
Prudký skluz s okrajem vrchlíku na hranici zborcení v turbulentním
ovzduší může být především v blízkosti země poměrně nebezpečný, protože prudký
boční poryv větru může velkou část vrchlíku dočasně zkolabovat.
Deska
Ačkoliv končetiny a tělo skydivera
mají spíše charakter těles válcových, ve směru jejich podélné osy je můžeme pro
vysvětlení aerodynamických sil nahradit tělesy deskovými. Případně můžeme i celé
tělo skydivera nahradit pouze jedním deskovým tělesem (např. pro vysvětlení
situací při trekování). Proto je popis aerodynamických vlastností deskového
tělesa pro skydiving důležitý.
Je zřejmé, že deska obtékaná
kolmo na směr proudu vzduchu nevykazuje žádný vztlak, obdobně jako dutá
polokoule. Při malých úhlech náběhu se bude součinitel vztlaku zvyšovat úměrně
s úhlem náběhu. Postupně se však přírůstky součinitele vztlaku budou
zmenšovat a při úhlu náběhu cca 45° již k dalšímu navýšení nedojde a deska
bude vykazovat nejvyšší možný součinitel vztlaku. Při dalším zvětšování úhlu
nad 45° začne součinitel vztlaku postupně klesat až k nulové hodnotě při úhlu
90°, kdy bude deska obtékané přesně ve směru své podélné osy.
Trojrozměrné obtékání deskového tělesa
Na výše zobrazeném obrázku je deska
nakreslena v řezu a naznačená vzduchová hmota protéká podél jedné nebo
druhé strany desky. V takovém případě hovoříme, že je obtékán dvourozměrný
profil desky a nikoliv skutečné trojrozměrné těleso. Maximální součinitel
vztlaku profilu desky by při 45° dosáhnul hodnoty cca Cl = 0,7 a
součinitel odporu by byl jen o velmi
málo vyšší, cca Cd
= 0,75, jejich vzájemný poměr udávající klouzavost Cl/Cd by tak byl cca 0,95.
Takového proudění však nelze
v letecké praxi dosáhnout, protože konkrétní deskové těleso musí mít
nějaké konkrétní rozpětí (rozměr kolmý na obrázek). U trojrozměrného deskového
tělesa dojde u obou bočních stran (tedy u tzv. okrajových profilů) i
k částečnému stranovému pohybu vzduchové hmoty vlivem vyrovnání tlaků nad
a pod deskou. Tento jev vyvolá u okrajových profilů dodatečné víření a
způsobí pokles součinitele vztlaku. Tento pokles bude tím větší, čím bude
rozpětí desky menší a naopak. K velmi velkému vyrovnávání a poklesu
součinitele vztlaku dojde u válcového tělesa obtékaného v podélném směru,
u kterého je již pouze velmi malá část vzduchové hmoty vychýlená ve směru
podélné osy a může tak generovat vztlak:
Je však třeba mít na paměti, že
ačkoliv u trojrozměrných deskových těles s malým rozpětím dochází k výraznému
poklesu součinitele vztlaku, stále platí, že nejvyššího součinitele vztlaku CL budou i tato tělesa
dosahovat při úhlu náběhu cca 45°, avšak vzájemný poměr
součinitelů vztlaku
a odporu CL/CD
se bude výrazně snižovat s únikem vzduchové hmoty do stran.
V praxi např. tělo dokonale
trekujícího skydivera představuje takovou poměrně úzkou desku, jejíž maximální
dosažitelná hodnota CL/CD
činí cca 0,5 při úhlu náběhu 45°.
Proč se tedy nepoužívá trekování
bočními skluzy, když vzájemný stranový poměr stran skydivera by byl
v takovém případě mnohem příznivější? Pomineme důvody biomechanické a jiné
nepraktické a zůstaneme u aerodynamiky: V bočním skluzu je tělo skydivera
spíše válcovým tělesem než deskou a takové těleso
(jak výše uvedeno) vztlak téměř negeneruje.
Pro snížení nežádoucího úniku
vzduchu do stran a s tím spojené ztráty vztlaku při trekování používají
mnozí basejumpeři tzv. trekovací kalhoty, které mají navíc jinou propustnost přední
a zadní tkaniny a přitom poskytují dostatečnou volnost pohybu pro ostatní fáze
seskoku.
Z toho samého důvodu mají RW
kombinézy přetahovací a optimálně i nafukovací botičky (booties), protože tyto:
a)
zvětšují aerodynamicky účinnou plochu pro horizontální
pohyb,
b)
rozšiřují rozpětí plochy a tím zvětšují její účinnost
snížením stranového obtékání.
Z výše uvedeného vyplývá, že
pokud chceme dosáhnout co nejrychlejšího horizontálního pohybu ve volném pádu, je
vhodné aby ty končetiny, které k pohybu můžeme využít byly
k nabíhajícímu proudu vzduchu vždy pokud možno pod úhlem 45°. Toto platí
s nadsázkou pro všechny skydiverské disciplíny s výjimkou okřídlených
kombinéz, které již patří do těles aerodynamicky čistých s rozdílnou
aerodynamikou.
Pokračování příště
1)Ovšem existuje
velice důležitá výjimka: např. u mnoha aerodynamicky čistých těles
v oblasti tzv. kritického úhlu náběhu
αkrit
bývá rozdíl
v hodnotě Cl při
stejném úhlu náběhu až 30%. Záleží, jestli se úhel náběhu zvyšuje a proud
vzduchu se odtrhává nebo se naopak z velkého úhlu
po úplném odtržení těleso navrací do malých
úhlů podkritických. Tento jev se nazývá hystereze a bude podrobněji popsán u
příslušného typu tělesa (profilu) v některém z dalších pokračování.
Ivan Kraus,
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
Další články autora:
Aerodynamika a Mechanika letu - MANTA nebo BOX?
Aerodynamika a Mechanika letu - Trekování
Aerodynamika a Mechanika letu - 7. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 6. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 4. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 3. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 2. díl
Aerodynamika a Mechanika letu - 1. díl
Přistání na sportovní padáku - 2. díl
Přistání na sportovní padáku - 1. díl
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.. Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6 AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com All right reserved |